Psychiatrie pro praxi – 1/2019
www.psychiatriepropraxi.cz e7 PŘEHLEDOVÉ ČLÁNKY GAME OVER ANEB DĚTI CHYCENÉ V SÍTI PSYCHIATRIE PRO PRAXI Pomozte rodičům rozumět, že děti se potřebují učit sebeovládání a podpořte rodiče ve stanovování limitů nadužívání čehokoliv včet- ně moderních technologií. Doporučení pro rodiče Rodiče by s dětmi měli mluvit o bezpečnosti, včetně toho, jak se chovat s respektem k ostatním na internetu i jinde. 0–18 měsíců – Vyvarujte se používání veškerých technologií kromě videohovorů. 18–24 měsíců – Chcete-li své děti začít seznamovat s digitálními technologiemi, volte vysoce kvalitní programy a sledujte je spolu se svými dětmi, abyste jim pomohli porozumět, co sledují. 2–5 let – Max. 1 hodina denně, vybírejte kvalitní programy a sledujte je spolu s dětmi, abyste jim pomohli porozumět, co sledují, a jak to využít v běžném životě. 6 let a více – Stanovte limity na čas strávený s technologiemi. Zajistěte, aby technologie nezaplňovaly čas dětí určený ke spánku, fyzické akti- vitě a jiným zdravotně důležitýmčinnostem. Určete období rodinných chvilek, kdy se technologie nepoužívají (společná večeře, jízda v autě), a taktéž zóny – domácí místnosti (např. ložnice). Kalkulačka Mediální technologie by měly sloužit lidem, vycházet z rodinných hod- not a rodičovského výchovného přístupu. Když se využívají promyšleně a přiměřeně, mohou každodenní život zlepšovat. Při nevhodnémpoužívání mohou omezovat mnoho důležitých činností, jako např. přímou komuni- kaci, rodinný čas, hru venku, cvičení, spánek. Přístup rodin s dětmi mladšího školního věku k digitálním technologiímhodnotilamezinárodní studie, které se účastnily také české rodiny (21). Ukázalo se, že rodiče takto malých dětí mají tendence podceňovat rizika vzniku závislostního chování a opomíjejí nastavování pravidel využívání digitálních technologií, ačkoliv by právě děti již v tomto věku mohly profitovat z větší podpory a intervencí rodičů. Americká akademie pediatrů doporučuje vytvořit si plán pro rodin- né používání technologií, díky kterému je snadnější si uvědomit, kdy se digitální technologie skutečně používají k dosahování cílů. K tvorbě časového plánu nabízí tuto jednoduchou kalkulačku (22): Den má 24 hodin. Sečtěte počet hodin pro každou z níže uvede- ných činností a odečtěte od 24. Vypočtený čas určuje počet hodin, které zbývají na moderní technologie. délka spánku (např. ve věku 1,5–2 roky 11–14 hod, ve věku 2–5 let 10–13 hod, ve věku 6–12 let 9–12 hod, ve věku 13–18 let 8–10 hod) čas na jídlo čas na osobní hygienu čas na sport a fyzickou aktivitu (alespoň 1 hodina denně) společný rodinný čas volný čas na hraní jesle, školka, škola U dětí 2–5 let navíc: odpolední volnočasové aktivity U dětí 6–18 let navíc: domácí úkoly, učení čtení domácí povinnosti
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=