Psychiatrie pro praxi – 1/2019

www.psychiatriepropraxi.cz e7 PŘEHLEDOVÉ ČLÁNKY GAME OVER ANEB DĚTI CHYCENÉ V SÍTI PSYCHIATRIE PRO PRAXI  Pomozte rodičům rozumět, že děti se potřebují učit sebeovládání a podpořte rodiče ve stanovování limitů nadužívání čehokoliv včet- ně moderních technologií. Doporučení pro rodiče  Rodiče by s dětmi měli mluvit o bezpečnosti, včetně toho, jak se chovat s respektem k ostatním na internetu i jinde.  0–18 měsíců – Vyvarujte se používání veškerých technologií kromě videohovorů.  18–24 měsíců – Chcete-li své děti začít seznamovat s digitálními technologiemi, volte vysoce kvalitní programy a sledujte je spolu se svými dětmi, abyste jim pomohli porozumět, co sledují.  2–5 let – Max. 1 hodina denně, vybírejte kvalitní programy a sledujte je spolu s dětmi, abyste jim pomohli porozumět, co sledují, a jak to využít v běžném životě.  6 let a více – Stanovte limity na čas strávený s technologiemi. Zajistěte, aby technologie nezaplňovaly čas dětí určený ke spánku, fyzické akti- vitě a jiným zdravotně důležitýmčinnostem. Určete období rodinných chvilek, kdy se technologie nepoužívají (společná večeře, jízda v autě), a taktéž zóny – domácí místnosti (např. ložnice). Kalkulačka Mediální technologie by měly sloužit lidem, vycházet z rodinných hod- not a rodičovského výchovného přístupu. Když se využívají promyšleně a přiměřeně, mohou každodenní život zlepšovat. Při nevhodnémpoužívání mohou omezovat mnoho důležitých činností, jako např. přímou komuni- kaci, rodinný čas, hru venku, cvičení, spánek. Přístup rodin s dětmi mladšího školního věku k digitálním technologiímhodnotilamezinárodní studie, které se účastnily také české rodiny (21). Ukázalo se, že rodiče takto malých dětí mají tendence podceňovat rizika vzniku závislostního chování a opomíjejí nastavování pravidel využívání digitálních technologií, ačkoliv by právě děti již v tomto věku mohly profitovat z větší podpory a intervencí rodičů. Americká akademie pediatrů doporučuje vytvořit si plán pro rodin- né používání technologií, díky kterému je snadnější si uvědomit, kdy se digitální technologie skutečně používají k dosahování cílů. K tvorbě časového plánu nabízí tuto jednoduchou kalkulačku (22): Den má 24 hodin. Sečtěte počet hodin pro každou z níže uvede- ných činností a odečtěte od 24. Vypočtený čas určuje počet hodin, které zbývají na moderní technologie.  délka spánku (např. ve věku 1,5–2 roky 11–14 hod, ve věku 2–5 let 10–13 hod, ve věku 6–12 let 9–12 hod, ve věku 13–18 let 8–10 hod)  čas na jídlo  čas na osobní hygienu  čas na sport a fyzickou aktivitu (alespoň 1 hodina denně)  společný rodinný čas  volný čas na hraní  jesle, školka, škola U dětí 2–5 let navíc:  odpolední volnočasové aktivity U dětí 6–18 let navíc:  domácí úkoly, učení  čtení  domácí povinnosti

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=