Psychiatrie pro praxi – 1/2019

www.psychiatriepropraxi.cz e8 PŘEHLEDOVÉ ČLÁNKY GAME OVER ANEB DĚTI CHYCENÉ V SÍTI PSYCHIATRIE PRO PRAXI Tvorba domácích pravidel Nastavení denního programu s přiměřeným využívánímmoderních technologií pro různé věkové kategorie může být pro rodiče kompliko- vané. Americká akademie pediatrů nabízí interaktivní plánovač k tvorbě domácích pravidel s otázkami a možnostmi odpovědí (23): Kdy nebudeme používat digitální technologie:  v autě (kromě dlouhých cest)  během chvil s rodinou – rodinný čas je tehdy, kdykoliv je rodina po- hromadě, nebo se určí konkrétní časy třeba po cestě do školy  během jídla (brání interakci mezi členy rodiny, souvisí s rozvojemobezity)  hodinu před spaním a v noci ( může narušovat spánek; při večerním používání technologií je vhodné ztlumit jas obrazovky, nehrát nebo nes- ledovat pořady, které jsou intenzivní nebo strašidelné; běhemnoci mohou vibrace a zvuková upozornění narušovat spánek) Ve věku 6-18 let navíc:  při přecházení ulice  během psaní domácích úkolů  ve škole. Ve kterých zónách/místnostech doma nebudeme používat mobilní telefony a TV? Kde bude probíhat nabíjení přes noc? (v kuchyni, ložnici rodičů…) Když omezíme čas strávený s digitálními technologiemi, budu mít víc času na:  knihy, chození do knihovny  být venku  spánek  kamarády  zájmy, které mám rád  stolní hry, kreativní činnosti. Americká akademie pediatrů doporučuje rodičům, aby si zjišťovali podrobnosti o hrách, které jejich děti hrají – uvádí příklad webu www. commonsensemedia.org . Některé české webové stránky se věnují herním recenzím, doporučují vhodný věk, rizika dané hry, a také nabízejí příklady možných navazujících aktivit, o čem si v souvislosti s počítačovou hrou s dítětem povídat, jak propojit herní prostředí s reálnou hrou. Z těchto webů vybírám dva, kde je možné si ověřit základní údaje o vhodných počítačových hrách - www.hrajemesichytre.cz, www.jakouhru.cz . Závěr Moderní technologie usnadňují život a v dnešní době jejich kaž- dodenní používání považuje většina lidí za neodmyslitelnou součást běžného standardu. Nicméně, nadměrné používání mobilů, tabletů či počítačů s sebou nese negativní důsledky, ať už v rovině společenské, školní/pracovní nebo dokonce jako ohrožení duševního zdraví. Děti velmi přesně kopírují, co vidí u rodičů a v okolí. Jejich vývoj je více ohrožen možnými negativními důsledky. Otázkou není, zda používat či nepou- žívat moderní technologie, ale umět nastavit pravidla jejich používání a být dítěti dobrým průvodcem.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=