Psychiatrie pro praxi – 2/2019
www.psychiatriepropraxi.cz e3 PŘEHLEDOVÉ ČLÁNKY OBRAZOVKY V DĚTSKÉM VĚKU: VLIV NA SPÁNEK, UČENÍ A POZORNOST. ZÁSADY PRO ZDRAVÉ ZPŮSOBY UŽÍVÁNÍ PSYCHIATRIE PRO PRAXI Obrazovky v dětském věku: vliv na spánek, učení a pozornost. Zásady pro zdravé způsoby užívání Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D. Ústav informačních studií a knihovnictví, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, Praha Článek se věnuje nejdůležitějším tématům v rámci otázky zdravého přístupu dětí k technologiím: 1. problematika modrého světla a jeho dopadu na dětský spánek, 2. používání obrazovek pro urychlení kognitivního vývoje a 3. rané vystavování obrazovkám a pozdější rozvoj ADD/ADHD. S ohledem na kritické milníky kognitivního vývoje diskutujeme nejvíce rizikovou skupinu, tedy děti ve věku 0 až 6 let. Text shrnuje hlavní po- znatky z aktuálního zahraničního a tuzemského výzkumu, přiložen je i přehled zdravých zásad používání technologií u batolat a předškoláků. Klíčová slova: technologie, dotykové aplikace, ADD/ADHD, učení, předškoláci, batolata. Screens in Childhood: effects on sleep, learning and attention. Principles for healthy uses The article focuses on themost important topics within the issue of healthy usage of technology in children: 1. blue light and its impact on childhood sleep, 2. the use of screens to accelerate cognitive development, and 3. the early screen exposure and later development of ADD/ADHD. With regard to the critical milestones of cognitive development, we discuss the most risky group, i.e. children aged 0 to 6 years. The text summarizes the main findings fromcurrent foreign anddomestic research, and is accompaniedby the basic guidelines of technology use in toddlers andpreschool children. Key words: technologies, touchscreen applications, ADD/ADHD, learning, preschoolers, toddlers. KORESPONDENČNÍ ADRESA AUTORA: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D., michaela.slussareff@ff.cuni.cz Ústav informačních studií a knihovnictví, Filozofická fakulta Univerzity Karlovy U Kříže 8, 158 00 Praha 5 – Jinonice Převzato z: Pediatr. praxi. 2019; 20(1): 19–23 Článek přijat redakcí: 17. 9. 2018 Článek přijat k publikaci: 4. 12. 2018
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=