Psychiatrie pro praxi – 2/2019
www.psychiatriepropraxi.cz e8 PŘEHLEDOVÉ ČLÁNKY OBRAZOVKY V DĚTSKÉM VĚKU: VLIV NA SPÁNEK, UČENÍ A POZORNOST. ZÁSADY PRO ZDRAVÉ ZPŮSOBY UŽÍVÁNÍ PSYCHIATRIE PRO PRAXI dítěti nemohou věnovat, rodiče by se neměli snažit za každou cenu jej zabavit (často právě technologiemi). Jde o důležité chvíle, ve kterých se dítě učí pracovat s vlastními emocemi a vůlí. Poděkování: Publikace vznikla v rámci programu UK Progres č. Q15 s názvem Životní dráhy, životní styly a kvalita života z pohledu individuální adaptace a vztahu aktérů a institucí. LITERATURA 1. Christakis DA. The effects of infant media usage: what do we know and what should we learn? Acta Paediatr. 2008; 98(1): 8–16. 2. Garrison MM, Christakis DA. A Teacher in the Living Room? Educational Media for Ba- bies, Toddlers and Preschoolers. A background report prepared for the Kaiser Family Fou- ndation. Child Health Institute and Department of Pediatrics, University of Washington, and children’s hospital and regional medical center. 2005. 3. Zimmerman FJ, Christakis DA, Meltzoff AN. Associations betweenmedia viewing and langu- age development in children under age two years. The Journal of Pediatrics 2017; 151: 364–368. 4. Sotty C. The benefits and dangers of blue light. Review of Optometry 2013; 39. 5. Yuda E, Ogasawara H, Yoshida Y, Hayano J. Exposure to blue light during lunch break: effects on autonomic arousal and behavioral alertness. Journal of Physiological Anthro- pology 2017; 36: 30. 6. Renard G, Leid J. The dangers of blue light: True story! Journal Francais D‘ophtalmo- logie 2016; 39(5): 483–488. 7. Cheung CHM, Bedford R, Saez De Urabain IR, Karmiloff-Smith A, Smith TJ. Daily touch- screen use in infants and toddlers is associated with reduced sleep and delayed sleep on- set. Scientific Reports 2017; 7. 8. Landry SH, Smith KE, Swank PR. The importance of parenting during early child- hood for school age development. Developmental Neuropsychology 2003; 24(2, 3): 559–590.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=