Psychiatrie pro praxi – 3/2019
www.psychiatriepropraxi.cz e41 PŘEHLEDOVÉ ČLÁNKY Rizikové výzvy v on-line prostředí PSYCHIATRIE PRO PRAXI Poranění se budou lišit podle toho, kterou nebezpečnou výzvu vy- zkoušelo. Doporučujeme sledovat, zda se u dítěte nevyskytly další varovné příznaky, které by mohly jednotlivé výzvy doprovázet, příznaky se vždy liší od typu výzvy. Důležitá je vhodná komunikace s dítětem. Ne až po zapojení, ale pre- ventivně upozornit na nebezpečí na internetu. Konverzace musí probíhat citlivě, přiměřeně věku, zkušenostem a povaze dítěte. Pár doporučení k následné komunikaci. Na začátku konverzace můžete zjistit, zda dítě o výzvách vůbec ví a co všechno. O jakých výzvách slyšelo ve svém okruhu přátel, jaké vidělo na internetu. Klidně se nechte poučit od dítěte, neskrývejte překva- pení, děti vás rády informují. Pokud pocítí zájem, tak ukáží, co je pro ně atraktivní, co je baví. Zeptejte se, co si o výzvách myslí, proč je ostatní plní, čeho tím mohou podle něj dosáhnout. Pokud dítě usoudí, že je pozitivní nebo přínosné se zapojit, proberte s ním každý krok výzvy – co se může stát, pokud by se zapojilo. Je nutné, aby začalo uvažovat nad následky, čímž dojde ke zvážení a uvědomění si, zda to stojí za to. Děti často nepřemýšlejí o tom, co by se mohlo stát, co tím způsobí, komu ublíží. Nemají zkušenosti na to, aby posoudily případná rizika, která s sebou nápodoba on-line výzev může nést. Děti jsou zpravidla otevřenější, pokud mluví o tom, co zažil kamarád, a ne přímo ony samy. Proto je dobré zeptat se dítěte, co baví jeho kamarády, jaká témata ve škole řeší apod. Zkuste být v obraze. Zjistěte si, co je zrovna populární, co děti napodobují, co sledují. Jeden ze zdrojů informací může být na- příklad webová nebo facebooková stránka projektu E‑Bezpečí ( www.e‑bezpeci.cz) . Pokud se v důsledku napodobování rizikové výzvy něco stane, neza- kazujte dětem internet jako takový, neberte dětem mobily a nazaka- zujte přístup k počítači, děti si v případě zákazu najdou jiné cesty, jak se k vytouženému obsahu dostat – ovšem rodiče nad jejich pohybem v on-line světě ztratí kontrolu. Je důležité, aby děti věděly, že se svým rodičůmmohou svěřit, že je tady někdo, kdo je pochopí a pomůže jim. LITERATURA 1. Wolf N. Remember the ice bucket challenge? It just funded an ALS breakthrough. The Guardian. 2016. 2. Mills J. Girl, 12, stuck with huge lips for two days after trying Kylie Jenner lip challenge. Meto News qeqweqweeeweq [online]. 2019 [accessed. 20. October 2019]. Retrieved z: https://metro.co.uk/2019/09/16/girl-12-stuck‑huge‑lips‑two‑days‑trying‑kylie‑jenner‑lip ‑challenge-10749993/ 3. Dabies B. Young people ‘drinking’ neat vodka through their EYE for a quick buzz. Dai- ly Mail Online [online]. 2010 [accessed. 20. October 2019]. Retrieved z: https://www.daily- mail.co.uk/news/article-1278583/Young‑people‑drinking‑neat‑vodka‑EYE‑quick‑buzz.html 4. Farberov S. Skylar Fish left blind in one eye after attempting ‘duct tape challenge’. Dai- ly Mail Online [online]. 2016 [accessed. 20. October 2019]. Retrieved z: https://www.daily- mail.co.uk/news/article-3417848/Boy-14-suffers‑horrific‑facial‑injuries‑left‑blind‑one‑eye ‑attempting‑duct‑tape‑challenge.html 5. Grant‑Alfieri A, Schaechter J, Lipshultz SE. Ingesting and aspirating dry cinnamon by chil- dren and adolescents: The ‘cinnamon challenge’ [online]. B.m.: American Academy of Pe- diatrics. 1. May 2013. Retrieved z: doi:10.1542/peds. 2012–3418. 6. Guilheri J, Andronikof A, Yazigi L. Brincadeira do desmaio: Uma nova moda mortal entre crianças e adolescentes. Características psicofisiológicas, comportamentais e epidemiolo- gia dos ‘jogos de asfixia’. Ciencia e Saude Coletiva [online]. 2017, vol. 22, no. 3, pp. 867–878. Retrieved z: doi:10.1590/1413-81232017223.14532016 7. Michel G. Les jeux dangereux et violents chez l’enfant et l’adolescent: l’exemple des jeux d’agression et de non‑oxygénation. Journal de Pediatrie et de Puericulture [online]. 2006,
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=