Psychiatrie pro praxi – 1/2021
www.psychiatriepropraxi.cz e22 PŘEHLEDOVÉ ČLÁNKY Děti a digitální technologie PSYCHIATRIE PRO PRAXI Děti by neměly při psaní domácích úkolů používat mobily a tablety k roz‑ ptýlení. Samozřejmou součástí denního rozvrhu by měla být fyzická aktivita v rozsahu nejméně 1 hodinu denně. Poučení dítěte o bezpečném chování v online prostředí a nabídnutí inspirace, jak prakticky a kreativně lze média využívat, je dle AAP úkolem rodičů (ev. školy). Věcí pediatra by měl být scree‑ ning nadužívání internetu či závislosti na počítačových hrách. Situace v ČR Komplexní českou studií mapující užívání digitálních technologií mezi dětmi jsou výzkumné zprávy Univerzity Palackého v Olomouci České děti v kybersvětě (9) (2019), která proběhla na více než 27 000 respondentech, a Rodič a rodičovství v digitální éře (8) (2018) s 1 093 respondenty. Podle nich čeští rodiče dětem zapůjčují mobil de facto od 1 roku života, ve třech letech vlastní 8,54 % dětí vlastní tablet. Nejvíce dětí získává vlastní mobil mezi 7. a 9. rokem. 59 % dětí má mobil s trvalým přístupem k internetu. Vyhledávání informací na internetu dětem omezuje pouze 37,11 % rodičů a softwarové řešení na bázi rodičovské kontroly využívá pouze 15 % ro‑ dičů. Z průzkumu z let 2017–2019 prováděných Masarykovou Univerzitou v rámci evropské studie EU Kids online 2020 (11) vyplývá, že české děti ve věku 9 až 11 let tráví na internetu 114 minut denně, zatímco 15 a 16letí 252 minut denně. Rodiče mé ordinaci pravidelně referují výchovné potíže, nejčastější stížnost v případě chlapců zní: „On je jak posedlý, nechce dělat nic jiného. Zavře se a hraje na počítači. Nemůžu ho dostat ven. Strašně se změnil.“ V České republice zatím nebyl publikován návod pro pediatry, jak v rámci preventivních prohlídek rodiče o užívání digitálních technologií účinně eduko‑ vat. Vzhledem k výše popsaným rizikům a doporučenímWHO a AAP, které se opírají o stovky renomovaných studií a závěry expertů, pokládám za vhodné a potřebné vytvoření pracovní skupiny odborníků, která by sestavila konkrétní doporučení pro české prostředí. A to jak pro primární prevenci, tak pro záchyt dětí, které se staly na online aktivitách závislé či je užívají rizikově. Vhodné by bylo proškolení pediatrů v záchytu rizikových online jevů, jako je sexting, ky‑ beršikana, problematické užívání internetu a excesivní hraní počítačových her. Vytvoření internetových nástrojů podobných jako nabízí AAP (tj. Rodinný plán užívání technologií a Kalkulačkaužívánímédií) by výrazněusnadnilokomunikaci pediatrům s rodiči a rodičům s dětmi. Kazuistika David je 16letý chlapec vietnamské národnosti, astenický, bez trvalých zdravotních obtíží. Studuje gymnázium, učí se výborně. Před 6 měsíci byl vy‑ šetřovánpro zvětšenou krční uzlinu, krevní odběry včetně základních sérologií (EBV, CMV, borelie, toxoplazmóza) byly v pořádku, byl viděn hematologem a pneumologem, Mantoux II. neg. Potíže spontánně odezněly. Přichází v červenci 2020pro14dnů trvající potíže s únavou, současněudává potíže s viděním– vidí rozmazaně, občas má mžitky před očima. Klíště neměl, teploty také ne, úraz hlavy popírá. Klinický nález – ameningeální astenický chla‑ pec, plně při vědomí, orient. neurologicky v normě, O+U+Nbez sekrece, hrdlo klidné, ausk. S+P fyziol., břichobez organomegalie, genitál bpn. Kůže smírnými projevy akné, drobnéuzliny na krku vel. do4mm. Otoky nemá. Na cílený dotaz, jak vypadá jehodenní režim, odpovídá: „Ránovstanu kolemosmé, nasnídámse, pak jsemtak unavený, že jdu znovu spát. Probudímse kolempoledne, trochu se naobědvám. Spát chodím kolempůlnoci.“ Opět na cílený dotaz, co dělá, když je vzhůru, sděluje: „Jsemnamobilu nebo na počítači, někdy trochu něco hraju, ale hlavně na sociálních sítích.“ Od zavedení opatření kvůli Covid-19 nechodil
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=