Psychiatrie pro praxi – 1/2021

www.psychiatriepropraxi.cz e23 PŘEHLEDOVÉ ČLÁNKY Děti a digitální technologie PSYCHIATRIE PRO PRAXI do školy, nechodil s kamarády ven, vše si navykl dělat on‑line. Vzhledemk tomu, že klin. nález včetně orientačního neurologického nálezu byl v normě, na oč‑ nímbyl vyšetřen před 3měsíci a poslední krevní odběryměl cca před 2měsíci také v pořádku, a je to velmi inteligentní a spolehlivý chlapec, domluvili jsme se na následujícím postupu: zcela se odřízne od všech digitálních technologií, začne chodit ven a přijde za týden na kontrolu. Kdyby semu jakkoliv přitížilo – zejména zvracení, bolest hlavy, výpadky zornéhopole, kontrola je nutná ihned. Při kontrole za týden byl zcela bez obtíží. Edukovala jsem jej o zdravémužívání digitálních technologií, předala jsem kontakt na stránky AAP – Media Time Calculator. Sám si nastaví takový časový limit, aby mu to nenarušovalo spánek a ostatní fyziologické potřeby. Shrnutí Nadměrné a nevhodné užívání digitálních technologií dětmi může vést k opoždění psychomotorického vývoje, obezitě, poruchám spánku, opoždění vývoje řeči a dalším zdravotním obtížím. Zdravé začlenění těchto technologií do života dětí je proto jednou z výzev, s nimiž se potýká moderní společnost. Pediatři jsoudůležitýmčlánkemprevence rizikových jevů spojených s užíváním digitálních technologií. V rámci preventivních prohlídek mají jedinečnou mož‑ nost edukovat rodiče dětí o jejich zdravém užívání. V České republice dosud chybí metodika a nástroje, které by pediatrům takovou edukaci usnadňovaly. Na základě doporučení Světové zdravotnické organizace a Americké akademie pediatrů se ukazuje, že u nejmladších dětí je klíčové nepospíchat s uvedením do digitálního světa. Udětí nad 5 let nestačí prostá limitace času a zákazy, ale je nutnádohoda na rodinnýchpravidlech, kteráplatí proděti i dospělé, a edukace dětí rodiči o tom, jak se v on-line světě pohybovat. Je také třeba respektovat vývojové a fyziologické potřeby dětí, a dopřát jimdostatek off-line zkušeností – motorických, emočních, senzorických a sociálních. Článek volně navazuje na sdělení MUDr. Bc. Daniely Zmeškalové, Ph.D. Game over aneb Děti chycené v síti, Pediatrie pro praxi, 2018; 19(6): 178–181. LITERATURA 1. Aap council on communications and media. Media and Young Minds. Pediatrics.2016; 138(5): e20162591. 2. Reid Chassiakos Y, Radesky J, Christakis D.et al., Aap council on communications and media. Children and Adolescents and Digital media. Pediatrics. 2016; 138(5): e20162593. 3. Aap council on communications and media. Media Use in School‑Aged Children and Adolescents. Pediatrics. 2016; 138(5): e20162592. 4. https://www.healthychildren.org/English/media/Pages/default.aspx 5. Zmeškalová D. Game over aneb Děti chycené v síti, Pediatr. praxi, 2018; 19(6): 178–181. 6. Robb MB, Bay W, Vennegaard T. The new normal. Parents, teens, and mobile devi‑ ces in the United Kingdom. Common sense 2018 [online ke stažení https://www.com‑ monsensemedia.org/research/the‑new‑normal‑parents‑teens‑and‑devices‑around­ ‑the‑world]. 7. Rideout V, Robb MB. TheCommonSense Census. Media use by tweens and teens. 2019. 8. Kopecký K, Szotkowski R. Rodič a rodičovství v digitální éře. Výzkumná zpráva. 2018 [on‑ line ke stažení https://www.e‑bezpeci.cz/vyzkum/]. 9. Kopecký K, Szotkowski R. České děti v kybersvěte. Výzkumná zpráva 2019 [online ke stažení https://www.e‑bezpeci.cz/vyzkum/]. 10. Kopecký K, Szotkowski R. Sexting a rizikové seznamování českých dětí v kyberprostoru. Výzkumná zpráva. 2017 [online ke stažení https://www.e‑bezpeci.cz/vyzkum/]. 11. Smahel D, Machackova H, Mascheroni, et al. EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo. 12. Greenfield S. Mind change: How digital technologies are leasing their mark on our bra‑ in. 2015(v českém překladu Změna myšlení 2016).

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=