Psychiatrie pro praxi – 1/2021
www.psychiatriepropraxi.cz e8 PŘEHLEDOVÉ ČLÁNKY Časná identifikace sebevražedného chování u dětí a spolupráce mezi pediatrem a psychiatrem PSYCHIATRIE PRO PRAXI Stojí za zapamatování Sebevraždy se řadí na druhé místo v příčinách úmrtí osob mezi 10.–19. rokem života. Všichni pacienti v riziku sebevraždy, včetně těch po sebevražedném pokusu, by měli absolvovat zhodnocení míry tohoto rizika. ASQ (The Ask Suicide Screening Questions) je jednoduchý čtyřbodový nastroj pro screening sebevražedného rizika. Využití nástrojů hodnocení rizika sebevraždy musí být standardizova‑ ným krokem v klinickém hodnocení, má‑li přinést menší míru variability ve výstupech. Vždy je potřeba pamatovat na empatický, neostrakizující způsob jednání s pacienty i jejich blízkými. I přes to, že sebevražedné jednání může být „voláním o pomoc“ či manipulací, je významným signálem o tom, že pacient potřebuje podporu. LITERATURA 1. Höschl C, Libiger J, Švestka J. Psychiatrie. Praha: Tigis, 2004: 883 s. 2. Koutek J, Kocourková J. Suicidální pokus u dětí a dospívajících – motivy a rizikové faktory. Psy‑ chiatr. pro Praxi, 2006; (3): 131–132. 3. Koutek J. Suicidalita u adolescentů – rizikové faktory a prevence. Pediatr. Praxi, 2008; (5): 302–304. 4. High School Youth Risk Behavior Survey Data 1991–2015 [online]. Center for Disease Cont‑ rol and Prevention (CDC) 2016. [cit. 10–4–020]. Dostupné z: http://nccd.cdc.gov/youthonline 5. Zemřelí podle seznamupříčin smrti, pohlaví a věku v ČR, krajích a okresech – 2009 až 2018 [on‑ line]. Praha: Český statistický úřad. [cit. 10–4–2020]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/ ceska‑republika‑podle‑pohlavi‑a-veku-2008–2017-b1c67xq334 6. Hart C. A pocket guide to risk assessment and management in mental health. New York: Routledge 2014: 17–31. 7. Sebevraždy [online]. Praha: Český statistický úřad. [cit. 10–4–2020]. Dostupné z: https://www. czso.cz/csu/czso/sebevrazdy_zaj 8. Simon RI, Hales RI. Textbook of suicide assessment and management. Washington: The American psychiatric publishing 2012: 350. 9. Horowitz LM, Ballard ED, Pao M. Suicide screening in schools, primary care and emer‑ gency departments. Curr Opin Pediatr, 2009; 21 (5): 620–627. 10. Kirkcaldy BD, Siefen GR, Urkin J, et al. Risk factors for suicidal behavior in adolescents. Minerva Pediatr, 2006; 58 (5): 443–450. 11. Ballard ED, Cwik M, Van Eck K, et al. Identification of At‑Risk Youth by Suicide Screening in a Pediatric Emergency Department. Prev Sci, 2017; 18(2): 174–182. 12. Horowitz LM, Bridge JA, Teach SJ, et al. Ask Suicide‑Screening Questions (ASQ): a brief instrument for the pediatric emergency department. Arch Pediatr Adolesc Med, 2012; 166(12): 1170–1176. 13. Asq‑toolkit‑materials [online]. [cit. 01–06–2020]. Dostupné z: https://www.nimh.nih.gov/ research/research‑conducted‑at‑nimh/asq‑toolkit‑materials/index.shtml 14. Wears RL. Standardisation and Its Discontents. Cogn Technol Work, 2015; 17(1): 89–89
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=