Psychiatrie pro praxi – 2/2021
www.psychiatriepropraxi.cz / Psychiatr. praxi 2021; 22(e2): e27–e32 / PSYCHIATRIE PRO PRAXI e28 PŘEHLEDOVÉ ČLÁNKY „Já nemám problém, to vy jste blázni!“ aneb Jak komunikovat s pacientem bez náhledu na své duševní onemocnění a health-care professional can be strengthen by using special communication strategies. In the article we summarize principles of the commu- nication technique LEAP, which can be used in motivational interviews with mentally ill patients, with special focus on its practical application. Key words: mental disorder, anosognosia, adherence, communication, LEAP, motivational interviewing. Úvod V každodenní psychiatrické praxi se setkáváme s duševně ne- mocnými pacienty, kteří si nejsou vědomi svého onemocnění. Tento příznak, anosognosie, provází mnoho duševních poruch, nejvíce vyjá- dřen však bývá u onemocnění schizofrenního spektra (1). Anosognosii nelze popsat jako pouhý symptom duševního onemocnění, psycho- logický fenomén či důsledek neurobiologického poškození mozku. Anosognosie představuje multidimenzionální výsledek dynamického spolupůsobení těchto vlivů, které jsou navíc ovlivněny individuálními zkušenostmi jedince a dalšími kontextuálními faktory (2). Anosognosie je častou příčinou, proč tolik duševně nemocných lidí odmítá léčbu, nesouhlasí s hospitalizací či předčasně vysazuje doporučenou medikaci. Je známo, že téměř 75 % pacientů léčených pro paranoidní schizofrenii přeruší medikamentózní léčbu během prvních 18 měsíců od ukončení hospitalizace (3). Není to však pouze úroveň náhledu na onemocnění, jež má signifikant- ní vliv na adherenci pacienta k léčbě. Spolupráce a farmakocompliance jsou rovněž ovlivněny pacientovým hodnocením zkušenosti s akutní hospitalizací (pozitivní vs. negativní zkušenost při přijetí k hospitalizaci, detenční hospitalizace, informovanost pacienta, přístup zdravotníků), stejně jako vztahy utvářenými mezi pacientem a zdravotníky podílejícími se na léčebném procesu (4). Vhodnými komunikačními strategiemi lze podpořit pacientovu ad- herenci k doporučené terapii, posilovat důvěru ve zdravotnický personál a pomoci mu porozumět důvodům vedoucím k hospitalizaci (5). Klinický psycholog Dr. Xavier Amador na základě své osobní zkušenosti s bratrem trpícím paranoidní schizofrenií a své mnohaleté klinické zkuše- nosti na akutních psychiatrických odděleních vyvinul komunikační me- todu LEAP/4P (Listen – Empathize – Agree – Partner/Poslouchejte – Prožívejte s empatií – Pracujte na tom, na čem se shodnete – Pěstujte partnerství) , jež předkládá strategie pro komunikaci s pacienty postrádajícími náhled na své onemocnění. Komunikační metoda LEAP/4P vychází z několika psychoterapeu- tických směrů. Obsahuje prvky přístupu zaměřeného na člověka, tzv. rogeriánské terapie (6, 7), kognitivně-behaviorální terapie (8, 9) a tech- niky motivačního rozhovoru (10). Výsledkem je soubor strategií, které napomáhají budování vzájemné důvěry s pacientem, umožňují nalezení společných terapeutických cílů a pomáhají pacientovi posilovat motivaci k následné léčbě (11). Všechny své poznatky, včetně detailního popisu jednotlivých bodů komunikační metody LEAP/4P, shrnuje Dr. Xavier Amador ve své knize Nic mi není! Pomoc nepotřebuju! (I am not sick, I don’t need help!) (11). V rámci tohoto článku se ve stručnosti zaměříme na nejdůležitější principy této techniky.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=