Psychiatrie pro praxi – 2/2021

www.psychiatriepropraxi.cz / Psychiatr. praxi 2021; 22(e2): e27–e32 / PSYCHIATRIE PRO PRAXI e29 PŘEHLEDOVÉ ČLÁNKY „Já nemám problém, to vy jste blázni!“ aneb Jak komunikovat s pacientem bez náhledu na své duševní onemocnění LISTEN (Poslouchejte) Základem pro budování důvěrného vztahu lékaře a pacienta je tzv. reflektivní (zrcadlové) naslouchání. Při reflektivním naslouchání bez hod- nocení a posuzování opakujeme věty, které pacient sděluje. Do svých odpovědí nevkládáme vlastní názory a nesnažíme se pacientovi jeho vnímání vyvracet. Kromě reflektování pacientových slov se můžeme ujiš- ťovat, zda jsme mu porozuměli správně, a doptávat se na další informace, které potřebujeme od pacienta získat (12). Pacient: Pronásleduje mě policie. Nevím, co jsem jim udělal, ale odposlou- chávají všechny mé telefonáty a v celém bytě mám nainstalované kamery, aby mohli pozorovat, kdy odcházím z domu. Zdravotník: Policie vám nainstalovala kamery do bytu a odposlouchává vaše telefonáty. Pacient: Dělají to už dlouho, musím si kvůli tomu půjčovat mobily od ka- marádů a od rodiny. Pokaždé volám z jiného, takže mě nemůžou vystopovat. Zdravotník: Takže jestli tomu správně rozumím, půjčujete si mobilní telefo- ny od přátel a rodiny, protože ve vašem vlastním mobilu je odposlouchávací zařízení? Pacient: Už není. Vyhodil jsemmobil z okna, takže jsem to zařízení zničil. Zdravotník: Co dalšího jste udělal, abyste jim v pronásledování zabránil? Mnohdy máme tendenci být v reflektování bludných přesvědčení opatrní, protože se bojíme, že bychom mohli pacienta v jeho prožitcích utvrdit. Jindy se obáváme, že po nás pacient bude požadovat něco, co nebudeme schopni splnit. V neposlední řadě se podvědomě vyhýbáme pacientovým otázkám typu: „Takže mi věříte?“ nebo „Takže souhlasíte, že nejsem nemocný?“ V případě, že takovou otázku od pacienta obdržíme, můžeme ji odklo- nit na co nejpozdější okamžik, kdy bude náš vzájemný vztah dostatečně pevný na to, aby pacient náš názor přijal a respektoval. Odklonit takovou otázku můžeme vícero způsoby (11): Př. 1: Rád vám na tuto otázku odpovím, ale pokud s tím souhlasíte, chtěl bych se ještě chvíli věnovat tomu, o čem jsme před okamžikemmluvili, protože to vnímám jako velmi důležité téma. Můžeme se k vaší otázce vrátit později? Př. 2: Řeknu vám, co si myslím, ale rád bych ještě chvíli poslouchal, protože se od vás dozvídám spoustu důležitých věcí, které jsem dosud nevěděl. Než vám odpovím, pověděl byste mi prosím ještě něco o…? Jakmile cítíme, že je ten správný okamžik sdělit pacientovi svůj názor a začít s edukací o jeho poruše, volíme komunikační postup označovaný ja- ko 3A/3O (Apologize – Acknowledge fallibility – Agree to disagree/Omlouvám se – Omyl připouštím – Oba souhlasíme) (11). Zdravotník: Omlouvám se, jestli se vás to, co vám teď sdělím, nějakým způ- sobemdotkne nebo vás to zraní, i já se samozřejměmohumýlit, ale jistě se oba shodneme na tom, že se v tomto zkrátka neshodneme. Věřím však, že stejně jako já respektuji váš názor, můžete i vy respektovat tenmůj. Ano, myslím si, že některé obavy, které popisujete, mohou být příznakemduševního onemocnění. Formulujeme-li odpověď dle výše uvedeného popisu, ačkoliv s ní pa- cient nemusí v daném okamžiku souhlasit nebo se jí může bránit, dáváme mu najevo, že jej respektujeme, záleží nám na něm a bereme jej jako sobě rovného partnera (11). Tab. 1. Komunikační metoda LEAP/4P Listen (Poslouchejte) Empathize (Prožívejte s empatií) Agree (Pracujte na tom, na čem se shodnete) Partner (Pěstujte partnerství)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=