Psychiatrie pro praxi – 2/2021
www.psychiatriepropraxi.cz / Psychiatr. praxi 2021; 22(e2): e37–e40 / PSYCHIATRIE PRO PRAXI e40 INFORMACE Multidisciplinární přístup a jeho význam pro duševní zdraví dětí a mládeže nejen u poruch příjmu potravy objevovalo sebepoškozování (zpravidla spojeno s vyhrocenými vztahy v rodině). V rodinách se ukazovala častá absence rituálů, členové rodiny se spolu nestravovali, a to mnohdy ani o víkendu. Vzhledem k tomu, že cca 30% rodin bylo rozvedených, opakovaně se ukazovala vysoká potřeba dítěte vidět nerezidentního rodiče (zpravidla otce, který měl často druhou rodinu). Ve 100% těchto monitorovaných rodin došlo za dobu podpory ke zlepšení komunikace a otevřenosti. Komunikace se od nastavování pra- videl a hlídání dítěte posunula do roviny vzájemného sdílení a povídání si . U všech rodin byla podpořena vzájemná důvěra a aktivní zapojení dítěte do řešení situace. U většiny rodin jednotliví členové přijali a pochopili, že ke zlepšení stavu dítěte musí přispět celá rodina (7). V tuto chvíli v Anabell realizujeme s podporou Evropské unie z Operačního programu Zaměstnanost projekt „Včasná detekce dětí ohrožených psychiatrickou diagnózou a posílení rodičovských kompetencí jejich rodičů“. Projekt se zaměřuje na multidisciplinární práci s 30 rodinami s dětmi ve věku 7–14 let s duševními obtížemi s cílem posílit a zplnomocnit rodinu zvládat náročné i běžné životní situace spojené s duševními obtí- žemi, pomoci jim orientovat se v dané situaci a dosáhnout stabilizace celé rodiny. V rámci projektu jsou pilotovány 2 nově vytvořené diagnostické nástroje, na jejichž tvorbě se podílel tým expertů z řad rodinných terapeu tů, psychologů a sociálních analytiků. Jeden diagnostický nástroj je určen pro děti a slouží pro detekci možného rizikového chování dítěte a míry ohroženosti dítěte psychiatrickou diagnózou (nebo psychickými obtížemi). Druhý diagnostický nástroj slouží pro stanovení rodičovských kompetencí a dovedností rodičů dítěte ohroženého psychiatrickou diagnózou nebo vykazujícího známky rizikového chování nebo sklony k takovému chování. Na závěr realizace projektu bude efekt multidisciplinární podpory zhodnocen a doložen rigorózně pojatou evaluací, na které se ve spolupráci s Anabell podílí společnost pro evaluaci a sociální analýzy Inesan. Už nyní se na výsledky evaluace velmi těšíme a s radostí se o ně podělíme se zá- stupci odborné veřejnosti, kterým stejně jako nám v Anabell není lhostejné duševní zdraví dětí, jejich harmonický vývoj a zdravé fungování rodin. LITERATURA 1. Seikkula, Jaakko & Arnkil, Tom Erik. Otevřené dialogy, Brno: Narativ, 2013. 2. http://www.zotaveni.cz 3. Paulík K. Psychologie lidské odolnosti, Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2959-6. 4. Centrum Anabell, z. ú. Mezi námi – metodika Otevřeného dialogu ve službách Centra Anabell, 2019. 5. Farkač B, Kondrátová L. Komunitní služby pro osoby v rané fázi závažného duševní- ho onemocnění v České Republice: Kvalitativní analýza, Národní ústav duševního zdra- ví, Klecany. 6. Papežová H. Spektrum poruchy příjmu potravy. Praha: Grada, 2010. ISBN 8024724251. 7. Centrum Anabell, z. ú. Závěrečná hodnotící zpráva projektu Mezi námi, 2020.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=