Psychiatrie pro praxi – 3/2021

www.psychiatriepropraxi.cz e29 PŘEHLEDOVÉ ČLÁNKY Technologie a děti: současná doporučení pro pediatry PSYCHIATRIE PRO PRAXI je společně s dětmi, protože tak se učí nejlépe a je možné zabránit možnému vystavení nevhodnému obsahu. „ U dětí starších 2 let upozorněte na potřebu omezení konzumace médií na maximálně 1 hodinu denně. 4. Doporučte stanovení pevných pravidel, zejména vyhýbání se obra- zovkám během jídla a 1 hodinu před spaním. Upozorněte na nebezpečí, která mohou vznikat, pokud jsou média dlouhodobě používána k uklid- nění dítěte. 5. Informujte o zdrojích pro hledání kvalitního obsahu (decko.ceskate- levize.cz, digitalnizdravideti.cz ) a pro podporu lepšího učení z obrazovek doporučte společné sledování a hraní s dítětem. Doporučení pro mladší školní věk (6–10 let) Ve věkové kategorii 6–10 let se obecná doporučení mění spíše v popis zásad a otázek k diskuzi s rodiči a dětmi samotnými. Jde o reflexi situace, kdy zákazy a příkazy u takto starých dětí vyúsťují spíše v negativní kon- sekvence, jako jsou tendence dítěte porušovat a nerespektovat pravidla, na jejichž vzniku se nemohlo podílet, neochota tato témata s rodiči sdílet a snaha své aktivity v online světě skrývat. Proto je doporučováno dětem možné problémy a rizika vysvětlovat, otevřeně diskutovat a přizvat je k tvorbě jakéhosi „rodinného mediálního plánu“, který budou respektovat všichni členové domácnosti. Rodinný mediální plán, který obsahuje časo- vé limity, zásady a pravidla o používání obrazovek, doporučuje naprostá většina odborných organizací (16, 17, 18, 19). Takový plán by měl vycházet z obecných zásad zdravého životního stylu, zejména z potřeby fyzických aktivit a kvalitního spánku, které by čas s médii neměl jakýmkoliv způ- sobem omezovat. CPS také upozorňuje na výstup mnoha studií, že čas s obrazovkami mnohdy „krade“ příležitosti pro kvalitní interakce a učení. Zároveň ale upozorňuje na fakt, že kvalitní program v médiích může dětem poskytnout možnost vzdělávání (17, 18). Rodiče by tedy měli dbát na to, aby mělo dítě dostatek příležitostí k všestrannému fyzickému a psychoso- ciálnímu rozvoji a aby média byla využívána spíše jako prostředek k učení a pouze v omezené míře k zábavě (max. 1 hodinu denně). Pro zajištění dostatku kvalitního spánku se doporučuje nepoužívat obrazovky 60 mi- nut před spaním a na základě studií o obezitě u dětí, RCPCH doporučuje kontrolovat, co dítě u sledování obrazovky jí (20). Vybrané dokumenty (16, 18, 19) věnují zvláštní pozornost aktivnímu zapo- jení rodičů. Ti by měli být dětemdobrýmpříkladem ve vyváženémpřístupu k médiím a plánovat zdravé alternativy (jako čtení, venkovní hry a kreativní aktivity). Měli by také soustavně pomáhat dětem chovat se v online prostoru bezpečně, učit je rozpoznávat a zpochybňovat reklamní sdělení, stereotypy a další problematický obsah. Také byměli kontrolovat, co na obrazovkách dítě dělá a sleduje. Nejjednoduššímkrokemv tomto případě je ponechat počítač, tablet, nebo TV vmístnosti, kammají rodiče neomezený přístup, např. v obý- vacím pokoji, nebo kuchyni. Hlavní doporučení a možnosti screeningu u věkové kategorie 6–10 let 1. Ptejte se rodičů, zda mají doma smluvená pravidla ohledně použí- vání technologií. Zda ví, co jejich děti online dělají a jakým způsobem to zjišťují. Upozorněte na možnosti používání tzv. rodičovského softwaru, který blokuje nevhodný obsah a monitoruje aktivity dítěte. 2. Motivujte rodiče k vytvoření rodinného mediálního plánu obsahu- jícího časové limity, zásady a pravidla o používání obrazovek.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=