www.psychiatriepropraxi.cz / Pediatr. praxi. 2022;23(6):402-408 / PSYCHIATRIE PRO PRAXI 103 MEZIOBOROVÉ PŘEHLEDY Přehled systému současné psychosociální péče o děti s poruchou autistického spektra v České republice či orientace, vč. osob s PAS. Existují tři stupně průkazu OZP dle tíže postižení: těžké postižení (TP), zvlášť těžké postižení (ZTP), zvlášť těžké postižení s průvodcem (ZTP/P). Dle přiznaného stupně má následně držitel průkazu OZP např. nárok na příspěvek na mobilitu, možnost parkování na vyhrazených místech či slevy na dopravu. Také o průkaz OZP lze žádat prostřednictvím ÚP (29). Příspěvek na mobilitu Příspěvek osobám, které vlastní průkaz ZTP nebo ZTP/P, pravidelně se za úhradu dopravují a nejsou jim poskytovány pobytové sociální služby (29). Za předpokladu splnění dalších podmínek mohou mít některé děti s PAS nárok na další specifické příspěvky (např. příspěvek na zvláštní pomůcku, vč. příspěvku na motorové vozidlo (29). Nadační fondy (NF) NF mohou podpořit konkrétní rodiny na základě jejich specifických potřeb. Přímo na osoby s autismem se v ČR zaměřují např.: AutTalk, Nadační fond autismu, Nadační fond Kometa či Nadační Fond Atyp. Další psychosociální péče Článek poskytuje přehled nejvýznamnějších oblastí psychosociální podpory pro děti s PAS v Česku, zdaleka se však nejedná o vyčerpávající výčet všech dostupných organizací, pracovišť a iniciativ. Při pátrání po konkrétních možnostech na lokální úrovni je vhodné obrátit se na příslušné SPC, organizaci pro děti s PAS či využít některého online vyhledávače, např.: síť podpory v rámci platformy Naděje pro autismus (nadejeproautismus.cz) nebo mapu podpory na webu autismport.cz, které umožňují interaktivní vyhledávání organizací dle zadaných kritérií na mapě. Závěr Včasná a komplexní diagnostika je stěžejní pro brzkou možnost poskytnout dítěti a celému rodinnému systému specializovanou podporu, behaviorální, pedagogickou, ale i terapeutickou a finanční. Psychosociální péče o děti s autismem je v ČR za poslední desetiletí stále na vyšší úrovni, stejně tak se poruchy autistického spektra dostávají do povědomí veřejnosti, což přispívá k destigmatizaci. Zároveň v některých oblastech mohou být služby ještě pořád hůře dostupné a velkou obtíží jsou v současnosti dlouhé čekací doby a nadměrná vytíženost jednotlivých pracovišť. V tomto článku jsme přinesli přehled organizací a služeb, které mohou být v procesu podpory rodin s PAS velmi nápomocné. LITERATURA 1. Fuentes J, Hermás A, Howlin P. ESCAP practice guidance forautism: asummary ofevidence‑based recommendations fordiagnosis andtreatment. European Child & Adolescent Psychiatry. [Internet]. 2021;30(1)961-984. Available from: https://www.researchgate.net/publication/342941123_ESCAP_ practice_guidance_for_autism_a_summary_of_evidence- -based_recommendations_for_diagnosis_and_treatment. 2. Pacienti s poruchou autistického spektra v datech NRHZS. [Internet]. Ústav zdravotnických informací a statistiky; c2022 [cited 2022 Aug 22]. Available from: https://psychiatrie.uzis. cz/cs/psychiatrie-v-datech/oborove-statistiky/pacienti-porucha-autistickeho-spektra/. 3. Jinan Zeidan J, Fombonne E, Scorah J, et al. Global prevalence of autism: A systematic rewiew update. Autism researche. [Internet]. 2022;15(3). Available from: https://www.researchgate.net/publication/359010197_Global_prevalence_ of_autism_A_systematic_review_update. 4. Slepičková L, Pančocha K, Vaďurová H. Časný záchyt poruch autistického spektra v ordinacích PLDD. Pediatr. praxi. 2019;20(6):330-334. Available from: https://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2019/06/05.pdf. 5. Autism spectrum disorder in under 19s: recognition, referral and diagnosis. NICE: National Institute for Health and Care Excellence. [Internet]. c2022 [cited 2022 Nov 4]. Available from. https://www.nice.org.uk/guidance/cg128/resources/ autism-spectrum-disorder-in-under-19s-recognition-referral- -and-diagnosis-pdf-35109456621253. 6. Průkaz osoby s PAS [Internet]. Ministerstvo zdravotnictví České republiky; c2022 [cited 2022 Aug 16]. Available from: https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/wepub/13557/37732/Pr%C5%AFkaz%20PAS%20-%20distribuce.pdf. 7. Vyhláška č. 72/2005 Sb. Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních. [Internet]; c2022 [cited 2022 Aug 1]. Available from: https:// www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-72. 8. Speciálně pedagogické centrum [Internet]. Metodický portál RVP.cz.; c 2022. [cited 2022 Aug 22]. Available from: https://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogick%C3%BD_lexikon/S/ Speci%C3%A1ln%C4%9B_pedagogick%C3%A9_centrum. 9. Školská poradenská zařízení a jejich činnost v oblasti podpůrných opatření [Internet]. Katalog UPOL., c2022. [cited 2022 Aug 23]. Available from: http://katalogpo.upol.cz/obecna- -cast/5-skolska-poradenska-zarizeni-a-jejich-cinnost-v-oblasti-podpurnych-opatreni/. 10. Členění činností a poskytovaných školských poradenských služeb [Internet]. Národní ústav pro vzdělávání; c2022 [cited 2022 Aug 10]. Available from: http://archiv-nuv.npi. cz/t/cleneni-cinnosti-a-poskytovanych-skolskych-poradenskych.html. 11. Zákon č. 109/2002 Sb. Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. [Internet]; c2022 [cited 2022 Aug 15]. Available from: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002-109. 12. Legislativa a právní vymezení vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami [Internet]. Autismport; c2022. [cited 2022 Aug 15]. Available from: https://autismport.cz/o-autistickem-spektru/detail/legislativa-a-pravni- -vymezeni-vzdelavani-deti-a-zaku-se-specialnimi-vzdelavacimi-potrebami. 13. Kam zařadit dítě s PAS? Do běžného, nebo speciálního vzdělávacího proudu? [Internet]. Autismport; c2022. [cited 2022 Aug 15]. Available from: https://autismport.cz/o-autistickem-spektru/detail/kam-zaradit-dite-s-pas-do-bezneho- -nebo-specialniho-vzdelavaciho-proudu. 14. Hájková V, Strnadová I. Inkluzivní vzdělávání: teorie a praxe. Praha: Grada; 2010. 15. Žampachová Z, Čadilová V. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra [Internet]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci; 2012. Available from: http://www.inkluze.upol.cz/portal/velke_publikace/ metodiky/PAS_Metodika_AP.pdf. 16. Žampachová Z, Čadilová V. Tvorba Individuálních vzdělávacích plánů. Pro žáky s poruchou autistického spektra. Praha: Pasparta; 2021. 17. Stupně podpůrných opatření [Internet]. Katalog UPOL; c2022. [cited 2022 Aug 25]. Available from:http://katalogpo. upol.cz/obecna-cast/3-komu-jsou-podpurna-opatreni-urcena/3-1-stupne-podpurnych-opatreni/. 18. Říhová A, Vitásková K. Logopedická intervence u osob s poruchou autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci; 2012. 19. Činnosti krajských koordinátorů pro PAS 2021 [Internet]. Národní ústav pro vzdělávání; c2022. [cited 2022 Aug 10]. Available from: http://archiv-nuv.npi.cz/uploads/poradenstvi/cinnosti_krajskych_koordinatoru_pro_pas_2021.pdf. 20. Výroční zpráva 2020 [Internet]. Brno: Paspoint, z.ú.; 2021 [cited 2022 Sep 24]. Available from: https://www.paspoint.cz/content/uploads/2021/06/Paspoint_vyrocni_zprava_2020_A5.pdf. 21. Pracovníci NAUTIS. Výroční zpráva 2021 [Internet]. Praha: Národní ústav pro autismus, z. ú.; 2022. [cited 2022 Sep 24í]. Available from: https://nautis.cz/_files/userfiles/Vyrocni_zpravy_NAUTIS/V%C3%BDro%C4%8Dn%C3%AD_ zpr%C3%A1va_2021_NAUTIS.pdf. 22. Výroční zpráva 2020 [Internet]. Vizovice: Za sklem, o.s.; 2021 [cited 2022 Sep 24]. Available from: https://zasklem. com/wp-content/uploads/2022/01/VZ-Za-sklem-2020.pdf. 23. O službě [Internet]. Brno: Společnost pro ranou péči, z.s.; c2022. [cited 2022 Aug 10]. Available from: https://www.ranapece.cz/brno/o-sluzbe/. 24. Zákon č. 108/2006 Sb. Zákon o sociálních službách. 25. Connor A, Strain A, Zeng S, et al. Building Skills, Confidence, and Wellness: Psychosocial Effects of Soft Skills Training for Young Adults with Autism. J Autism Dev Disord. 2019 Mar 16;50,2064-2076. 26. Šabatová A. Dostupnost sociálních služeb pro osoby s poruchou autistického spektra. Výzkum veřejné ochránkyně práv. Ombudsman; 2018. 27. KPMG Česká republika, s.r.o. Analýza počtu osob s PAS v ČR a jejich potřeb v kontextu jednotlivých druhů sociálních služeb; 2019. 28. Correale C, Borgi M, Cirulli F. The Impact of Health and Social Services on the Quality of Life in Families of Adults with Autism Spectrum Disorder (ASD): A Focus Group Study. Brain Sci. 2022 Feb;12(2):177. [cited 2022 Sep 25] Available from: https://www.mdpi.com/2076-3425/12/2/177. 29. Zákon č. 329/2011 Sb. Zákon o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=