Psychiatrie pro praxi – 2/2024

PSYCHIATRIE PRO PRAXI / Psychiatr. praxi. 2024;25(2):88-92 / www.psychiatriepropraxi.cz 92 PŘEHLEDOVÉ ČLÁNKY Úzkost u pacientů nejen ve stomatologické péči 4. Sator S, Morschitzky H. Deset tváří úzkosti. Praha: Portál; 2014. 5. Prašková H, Praško J. Úzkostné a fobické poruchy: malá psychiatrie pro praktické lékaře. Praha: Galén; 2000. 6. Okuyama J, Seto S, Fukuda Y, et al. Mental Health and Physical Activity among Children and Adolescents during the COVID-19 Pandemic. J-STAGE. 2021;253(3):203-15. 7. Becker D, Reed K. Local Anesthetics: Review of Pharmacological Considerations. Anesth Prog. 2012;59(2):90–102. 8. Ščigel V. Lokální anestezie v praxi zubního lékaře. Praha: Quintessenz; 2011. 9. Praško J. Úzkostné poruchy: klasifikace, diagnostika a léčba. Praha: Portál; 2005. 10. Koberová Ivančáková R, Merglová V. Dětské zubní lékařství. Praha: Advertis: 2014. 11. Oxytocin [Internet]. Available from: https://www.wikiskripta.eu/w/Oxytocin 12. Quintana D, Lischke A, Grace S, et al. Advances in the field of intranasal oxytocin research: lessons learned and future directions for clinical research. Molecular Psychiatry. 2021;26:80-91. 13. Hess L, Malek, J, Kurzova A, et al. Nasal oxytocin as anxiolytic agent before stomatology treatment. European Journal of Anaesthesiology. 2014;31:146. 14. Moerkerke M, Daniels N, Van der Donck S, et al. Can repeated intranasal oxytocin administration affect reduced neural sensitivity towards expressive faces in autism? A randomized controlled trial. Child Psychol Psychiatry. 2023;64(11):1583-95. 15. OXYTOCIN FERRING-LéčIVA – souhrn údajů a příbalový leták. Available from: https://www.pharmacum.eu/cs/ Oxytocin-ferring-l%C3%A9%C4%8Diva-souhrn-udaju-o- -leku/spc105990#overdosing. KNIŽNÍ NOVINKY PAPE-RASCHEN, KATJA KOMUNIKACE S LIDMI S DEMENCÍ 100 OTÁZEK PRO PRAXI Překlad Fialová, Ingeborg Dobře komunikovat znamená dobře pečovat. Kniha představuje základy komunikace při péči o pacienty, ale zaměřuje se zejména na osoby s demencí. Důležité je, aby se člověk s demencí cítil respektovaný a oceňovaný (hovoří se o tzv. validaci). Kniha popisuje, jakou roli má komunikace v různých modelech péče. Najdeme zde řadu užitečných tipů – např. ohledně nepoužívání otázek začínajících na proč, mluvení v první osobě a v kladných větách, v dialektu nemocného, pomalu a klidně, ve stejné výšce očí, autenticky, se zahrnutím pacientových neverbálních signálů. Cílem je komunikovat citlivě, eticky a předcházet nedorozumění a náročným situacím. Kniha, která je doprovázená příklady z praxe, je vhodná pro profesionály, kteří se zabývají léčbou osob s demencí, i pro všechny ty, kdo o ně pečují v pracovním i osobním kontextu. Katja Pape-Raschen vystudovala sociologii a sociální behaviorální vědy. Již mnoho let pracuje ve zdravotnictví a v současnosti provozuje lůžkové zařízení pro lidi s demencí v německých Brémách. Nakladatelství Portál, www.nakladatelstvi.portal.cz AMERICA X. GONZALEZ; LOIS JEAN BRADY; JIM ELLIOTT ROZVOJ ŘEČI DĚTÍ S PAS, VÝVOJOVOU DYSFÁZIÍ A DALŠÍMI PORUCHAMI Překlad Maria Arnautovová Řeč v akci, řeč v pohybu, to je hlavní myšlenka užitečné knihy obsahující 90 aktivit pro rozvoj řečových dovedností. Děti s postižením, zejména ty s poruchou autistického spektra nebo vývojovou dysfázií, si řečové dovednosti osvojují snadněji, pokud jejich nácvik obsahuje i pohybovou část. Aktivity lze využít ve škole i při individuální práci a s dětmi je mohou provádět učitelé, logopedi i sami rodiče. Nepotřebujete k nim žádné zvláštní pomůcky ani vybavení, stačí to, co je ve třídě, v herně nebo doma. Kniha obsahuje krátké případové studie.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=