Psychiatrie pro praxi – 3/2024

PSYCHIATRIE PRO PRAXI / Psychiatr. praxi. 2024;25(3):120-124 / www.psychiatriepropraxi.cz 124 PŘEHLEDOVÉ ČLÁNKY Emočně nestabilní adolescenti – diagnostika a terapie chování poškozuje vztahy k blízkým osobám, zejména rodičům, ale i ostatním pečujícím osobám, včetně zdravotnického personálu. Můžeme vidět spektrum mezi adolescentní krizí, disharmonickým vývojem osobnosti, ale i hraniční poruchou osobnosti různé závažnosti, včetně výskytu psychotických příznaků, nejčastěji auditivních halucinací. V terapeutickém přístupu emočně nestabilních adolescentů je důležitá suportivní psychoterapie, založená na empatickém a podpůrném přístupu, spolu s dalšími terapeutickými metodami, v současné době se prosazuje dialektická behaviorální terapie. Nezbytná je práce s rodinou, v indikovaných případech farmakoterapie. LITERATURA 1. Greenfield B, Henry M, Lis E, et al. Correlates, stability and predictors of bordeline personality disorder among previously suicidal youth. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2015;24(4):397-406. 2. Bach B, First MB. Application of the ICD-11 classification of personality disorders. BMC Psychiatry. 2018;18:351. 3. Guilé JM, Boissel L, Alaux-Cantin S, et al. Bordeline personality disorder in adolescents: prevalence, diagnosis, and treatment strategies. Adolesc Health Med Ther. 2018;(9):199-210. 4. Chanen AM, McCutcheonLK, Jovev M, et al. Prevention and early intervention for borderline personality disorder. Medical Journal of Australia. 2007;187(7):S18-21. 5. Gorton G, Akhtar S.The literature on personality disorders 1985–1988: trends, issues and controversis. Hosp Community Psychiatry. 1990;(41):39-51. 6. Kocourková J, Koutek J. Emočně nestabilní adolescenti a možnosti jejich ovlivnění. Čes a Slov Psychiat. 2022;118(2):81-84. 7. Cavelti M, Thompson K, Chanen AM, et al. Psychotic symptoms in bordeline personality disorder : developmental aspects. Curr Opin Psychol. 2021;37:26-31. 8. Thompson KN, Cavelti M, ChanenAM : Psychotic symptoms in adolescents with bordeline personality disorder features. Eur ChildAdolesc Psychiatry 2019;28(7):985-992. 9. Belohradova Minarikova K, Prasko J, et al. Hallucinations and Other Psychotic Symptoms in Patients with Bordeline Personality Disorder. Neuropsychiatr Dis Treat. 2022;18:787–799. 10. Niemantsverdriet MBA, Slotema CW, Blom JD, et al. Hallucinations in bordeline personality disorder: prevalence, characteristics and associations with comorbid symptoms and disorders. SciRep. 2017;7:13920. 11. DSM – 5 Diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Testcentrum, Praha 2015. 12. Rozsívalová E. Sebepoškozování v dětství a dospívání. Psychiatr. praxi. 2016;17(1):22-24. 13. Peterson J, Freedenthal S, Sheldon Ch, Andersen R. Nonsuicidal Self Injury in Adolescent Psychiatry 2008; 5(11):20-26. 14. Brent DA, et al. The treatment of adolescent suicide attempters study (TASA): Predictors of suicidal events in an open treatment trial. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2009; 4810:987-996. 15. Linehan MM. Cognitive-behavioral treatment of bordeline personality disorder. New York :GuilfordPress; 1993. 16. Klein DA, Miller AL. Dialectical behavior therapy for suicidal adolescents with bordeline personality disorder. Child Adolesc Psychiatric Clin Am. 2011;20:205-216. 17. Quek J, Melvin GA, Bennett C, Gordon MS, Saedi N, NewmanLK. Mentalization in adolescents with bordeline personality disorder: a comparison with healthy controls. J Pers Disord. 2018;22:1-19. 18. Fonagy P, Rossouw T, Sharp C,Bateman A, Allison L, Farrar C. Mentalization- based treatment for adolescents with bordeline traits. In: C.Sharp and Tackett JL(Eds.). Handbook of bordeline personality disorder in children and adolescents. New York: Springer; 2014. 19. Holub D. Léčba založená na mentalizaci (MBT). Psychoterapie. 2021,15(1):53-68. 20. Schlüter- Müller S, Goth K, Jung E, Schmeck K.Assessment and Treatment of Identity Pathology During Adolescence. Scandinavian Journal of Child and Adolescent psychiatry and Psychology. 2015;3(1):63-70. 21. Gunderson JG, Lyons-Ruth K. BPD‘sinterpersonal hypersensitivity phenotype: a gene-environment-developmental model. J Pers Disord. 2008 Feb;22(1):22-41. doi: 10.1521/pedi.2008. 22. 1. 22. 22. Steele KR, Townsend ML, Grenyer BFS. Parenting and personality disorder: An overview and meta-synthesis of systematic reviews. PLoSOne. 2019 Oct 1;14(10):e0223038. 23. Eyden J, Winsper C, Wolke D, Broome MR, MacCallum F. A systematic review of the parenting and outcomes experienced by offspring of mothers with borderline personality pathology: Potential mechanisms and clinical implications. Clin Psychol Rev. 2016 Jul;47:85-105. 24. Armour JA, Joussemet M, Mageau GA, Varin R. Perceived Parenting and Borderline Personality Features during Adolescence. Child Psychiatry Hum Dev. 2023 Aug;54(4):927-938. doi: 10.1007/s10578-021-01295-3. Epub 2022 Jan 11. PMID: 35013846. 25. Choi H, Aust NZ. Family systemic approaches for borderline personality disorder in acute adult mental health care settings. J FamTher. 2018;39:155–173. 26. Guillén V, Díaz-García A, Mira A, et al. Interventions for Family Members and Carers of Patients with Borderline Personality Disorder: A Systematic Review. Fam Process. 2021 Mar;60(1):134-144. 27. Jørgensen MS, Storebø OJ, Poulsen S, Simonsen E. Burden and Treatment Satisfaction among Caregivers of Adolescents with Borderline Personality Disorder. Fam Process. 2021 Sep;60(3):772-787. 28. Kasal M. Současný pohled na doporučení ohledně farmakoterapie hraniční poruchy osobnosti. Čes a Slov Psychiat. 2021;117(3):144-29. 29. Herman E. Farmakoterapie pacientů trpících emočně nestabilní poruchou osobnosti. Psychiatr. praxi. 2004;4:206-207. Nenechte si ujít aktuální informace o možnostech medicínského vzdělávání FACEBOOK https://www.facebook.com/ SolenMedicalEducation/ @SolenMedicalEducation LINKEDIN https://www.linkedin.com/ company/solen-medical-education/ #solenmedicaleducation ODEMČENÉ AKTUÁLNÍ ČLÁNKY PŘEHLED O VZDĚLÁVACÍCH AKCÍCH UPOZORNĚNÍ NA ZVÝHODNĚNÉ CENY SOUTĚŽE O VSTUPENKY NA KONGRESY INFORMACE O ON LINE KURZECH NOVINKY V E SHOPU … a mnoho dalšího

RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=