PSYCHIATRIE PRO PRAXI / Psychiatr. praxi. 2024;25(3):131-139 / www.psychiatriepropraxi.cz 134 PŘEHLEDOVÉ ČLÁNKY Koučink při psychických onemocněních škála je nástroj, který umožňuje zjišťovat míru vlastnosti či jejich intenzitu. Klient vyjadřuje svoje hodnocení určením polohy na škále. Škály mohou být číselné, ale i metaforické (výstup na horu, žebřík, cesta vlakem apod.). Záleží, pro koho jsou určeny. Nejčastěji užívanou je škála od 1 do 10 ve formě úsečky. Metodický postup práce se škálou: 1. Ujasněte si, co škálujete 2. Stanovte začátek a konec škály 3. Určete přítomnost s doplňujícími otázkami: Na čem všem poznáte, že jste na tomto bodě? Na čem všem to pozná vaše okolí? Jak jste se dokázal na tento bod dostat? Co vám funguje? Jak to děláte, že to funguje? 4. Určete budoucnost s doplňujícími otázkami: Na čem všem poznáte, že jsi se tam dostal? Na čem všem to pozná vaše okolí? Co všechno je jinak? Jaký vliv na to máte vy? 5. Určete, co tvoří rozdíl mezi přítomností a budoucností doplňujícími otázkami: Co všechno chcete udělat pro to, abyste se tam dostal? Logické úrovně Jde o systém dotazování, který vychází z předpokladu, že změna na vyšší úrovni vnímání automaticky způsobuje změny na nižších úrovních (např. změna přesvědčení změní způsob chování). Logické úrovně se metodicky zakreslují takto (viz obr. 1): V rámci dotazování mapujeme prostředí, chování, schopnosti, hodnoty a identitu (sebepojetí), příp. přesah, smysl či poslání současné či žádoucí. Kolo rovnováhy V kole rovnováhy se pracuje s několika škálami najednou. Metodický postup: Definovat oblasti/hodnoty. Ohodnotit současný stav (spokojenost) na škále 1–10. Vyzvat klienta k reflexi. Stanovit posun/změnu a zakreslit novou variantu kola na škále 1–10. Koučink jako přístup a využití škály jako referenčního rámce Klient XY, 30 let. diagnóza F41. 1. Generalizovaná úzkostná porucha, 10 let neschopen vyjít sám z domu. Vychází pouze v doprovodu matky, a to zcela výjimečně, např. na Úřad práce nebo k lékaři. I těmto aktivitám se vyhýbá, seč může. Trpí silnými třesy rukou, nohou, neschopen pohybu a mluvy v kontaktu cizími lidmi. 2× hospitalizován v Psychiatrické nemocnici, proběhlo několik psychologických a psychoterapeutických spoluprací, medikován. Kvalifikovaný odhad IQ 80 bodů. Systemický přístup říká, aby se psycholog – kouč zamyslel nad tím, co může dělat jiného a jinak než všichni odborníci, kteří se doposud klientovi věnovali. A tak v rámci 1. sezení využíváme škálu: „1 znamená, že ven vůbec nevyjdete, 10, že chodíte ven zcela v klidu a v pohodě, kdykoli chcete. Kde na takové škále jste teď?“ Klient říká, že na 3. Co ta 3 pro něj znamená? Klient svým způsobem vysvětluje, že vyjde před dům se psem (velká doga) a že ví, že musí chodit ven, říkali mu to psychologové. „Kam se chcete posunout?“ Na 7. Co ta 7 pro něj znamená? Klient zmiňuje nejdůležitější věc, díky které může být nyní změna možná. Chce chodit ven vozit kočárek. Jeho sestra bude mít za 6 měsíců miminko a on, strejda, chce svého synovce vozit v parku. „Co tedy musíte udělat pro to, abyste se z 3 posunul na 7?“ „Chodit ven“, logicky odpovídá klient. Jak to ale udělá? Jak si zařídí, aby to teď fungovalo? Vymýšlíme strategie pro zklidnění a plán postupných kroků. Klient čerpá z nabytých informací v předcházejících terapiích. Na dalších sezeních klient referuje o posunech, které jsou zpočátku malé, někdy žádné, ale i tak vždy najdeme něco, co lze ocenit, vyzdvihnout, co fungovalo a na tom stavíme cestu dalších zlepšení. Systemický přístup oceňuje, obdivuje klientovy i minimální krůčky ke zlepšení, a tím toto žádoucí chování posiluje. V průběhu terapeutické spolupráce se stále vracíme ke škále nastavené na 1. sezení (referenční rámec) a systematicky s ní pracujeme. Po 7 sezeních klient nejen že bez obtíží chodí parkem, našel si také přítelkyni. Při práci s tímto konkrétním klientem psychoterapeutka využila koučovací přístup. Vycházela z předpokladu, že za éru klientovy psychiatrické a psychologické péče je klient Obr. 1. Logické úrovně Oblast/hodnota 1 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Oblast/hodnota 2 Oblast/hodnota 3 Obr. 2. Kolo rovnováhy
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=