www.psychiatriepropraxi.cz / Psychiatr. praxi. 2024;25(3):131-139 / PSYCHIATRIE PRO PRAXI 135 PŘEHLEDOVÉ ČLÁNKY Koučink při psychických onemocněních dostatečně seznámen s tím, co a jak má dělat. Jen to doposud nedělal, jelikož neměl motivaci, což si v rozhovoru s ním potvrdila. Na 1. sezení byla motivace jasně pojmenována (vozit kočárek v parku). Klient si sám stanovil postupný plán vystavování se obávaným situacím a další spolupráce s ním stavěla na oceňování drobných úspěchů a stanovování další kroků k žádoucímu cíli popsanému na škále. Integrace koučovacích technik Logické úrovně a Kolo rovnováhy Jako příklad využití koučovacích technik v průběhu terapie uvádíme úsek rozhovoru s klientkou, která vstoupila do psychologické spolupráce, která souhrnně trvala 3 roky, mezi jejím 15.–18. rokem. Klientka léčena na psychiatrii pro deprese, medikovaná, je studentkou gymnázia. V průběhu psychologické spolupráce psycholožka a klientka došly k tématu budoucnosti ve spojení s volbou vysoké školy, která v ní vyvolávala obavy. Systemická teze říká, že všechno je o tom, co bude potom. Když klient ví, kam směřuje, nabyde (sebe)jistotu k činění dalších kroků v životě. Psycholožka s koučovacím výcvikem tedy nabídla k prozkoumání tématu budoucnosti klientce koučink. Klientka souhlasila. Psycholožka – Koučka: „Představte si, že se potkáme za 10 let a Vy budete spokojená, bude to na Vás vidět a budete mi nadšeně vykládat, jak žijete, o čem vyprávíte?“ Systemické dotazování na preferovanou budoucnost: Klientka: „Mám rodinu, domeček, asi miminko, cestuji, a hlavně využívám francouzštinu, chodím hezky oblečená, určitě se dále učím, to mě baví, věnuji se nejen práci, kamarádi, rodina, dělám, co mě baví, chtěla bych být s prací spokojená, někomu pomáhat…“ Psycholožka – Koučka: „Je tam v té představě náznak profese?“ Klientka: přemýšlí… „Překladatelka bych mohla být nebo delegátka, ale i učitelku francouzštiny si dokážu představit.“ Psycholožka – Koučka: „Zůstaňme ještě v té představě za 10 let… Jaké schopnosti používáte?“ Analogie logických úrovní – úroveň schopností: Klientka: „…jazyky, komunikační schopnosti, organizace, schopnost hodně věcí zařídit, naplánovat, inteligence, ráda učím druhé, doučuji už i teď malé děti angličtinu…“ Psycholožka – Koučka: „Zůstaňme ještě v představě za 10 let, využíváte jazykové a komunikační schopnosti, organizujete, plánujete, učíte druhé… Co Vám to přináší?“ Analogie logických úrovní – úroveň hodnot: Klientka: „…dobrý pocit, pocit jistoty, to by se mi líbilo všechno skloubit, být manželka, matka, spokojená v práci, cestovat, poznávat něco nového.“ Psycholožka – Koučka: „Kým jste?“ Analogie logických úrovní – úroveň identity Klientka: „Úplně spokojená.“ Psycholožka – Koučka: „Co Vám z toho všeho vyplývá?“ Vybídnutí k reflexi: Klientka: „Překladatelka nebo učitelka – určitě budu využívat jazyky, nejlépe oba, francouzštinu i angličtinu, můžu být spokojená…“ Dále se klientka otázkami své budoucnosti zabývala v mezidobí, konzultovala s rodinou a na dalších sezeních se k tématu vrátily. Následný koučink směřoval k definování hodnot, které jsou pro klientku důležité s ohledem na výběr profese. Klientka definovala důležité hodnoty, které by její budoucí práce měla naplňovat – rodina, práce zábavou, jazyky, kamarádi, zájmy. V rámci integrace koučinku do psychologické práce psycholožka – koučka představila klientce techniku Kolo rovnováhy. Klientka přidělila váhu každé z hodnot, do jaké míry daná profese bude hodnoty v budoucnosti pravděpodobně naplňovat: Psycholožka – Koučka: „Co vás napadá, když to tak vidíte zakreslené?“ Reflexe přínosů techniky. Klientka si ujasnila své možnosti, může být obojím, pro skloubení práce a osobního života se jeví jako vhodnější práce pedagoga, čemuž se věnuje i v současnosti v rámci doučování dětí. Výstupy koučovacích techniky byly v další práci s klientkou využity. Šlo o pojmenovanou identitu (úplně spokojená), hodnoty a smysluplné naplnění života. Když koučink využívá odborník (psycholog, psychoterapeut, psychiatr) Odborník s koučovacím výcvikem se může kvalifikovaně rozhodnout, jaký styl práce využije. Zda povede rozhovor v rámci své expertnosti a nebo využije koučink či jen některé koučovací techniky. Koučink odborník může integrovat do svého způsobu práce. V různých situacích a u různých klientům volí to, co považuje za užitečné a v danou chvíli vhodné. Návrh z vlastní psychologické praxe autorky: Odborníci na počátku spolupráce s klientem častěji využívají své odborné dovednosti. Koučovací přístup může být vhodné využit pro mapování zdrojů klienta, reflexi mezidobí a v závěrečné fázi terapeutického sezení pro stanovení kroků na mezidobí (pokud není součástí psychoterapeutického směru jako je např. u SFA, Systemická psychoterapie apod.). V závěru celé terapeutické spolupráce se jeví vhodný koučink pro zkompetentnění klienta a „vypuštění“ do života. Klient tak ze spolupráce bude odcházet s konkrétními kroky, bude vědět, co chce a jak si to zařídí. Odborník bez koučovacího výcviku může být tímto článkem seznámen s tím, co koučink je a zvážit, zda by pro jeho klienta mohl být koučink vhodným přístupem a případně mu jej doporučit v průběhu či po ukončení terapie. Schopnost rozpoznat, kdy je klient připraven převzít zodpovědnost za svůj život, a tím otevřít možnost pro využití koučinku, je součástí práce se sebereflexí a metareflexí odborníka. Otázky jako kdy směřovat rozhovor na úspěchy klienta, aniž by byly přehlédnuty jeho potíže, nebo jak motivovat klienta k definování a naplňování 6 9 6 9 0 2 4 6 8 10 10 práce zábavou jazyky kamarádi zájmy Představte si, za 10 let ... překladatelka ... (naplnění důležitých hodnot 0 min.–10 max.) rodina 8 9 9 8 9 0 2 4 6 8 10 práce zábavou jazyky kamarádi zájmy Představte si, za 10 let ... učitelka ... (naplnění důležitých hodnot 0 min.–10 max.) rodina Obr. 3. Vyhodnocení techniky
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=