www.psychiatriepropraxi.cz / Psychiatr. praxi. 2024;25(3):131-139 / PSYCHIATRIE PRO PRAXI 139 PŘEHLEDOVÉ ČLÁNKY Koučink při psychických onemocněních pro psychoterapii – 10 let terapeutické praxe po ukončení výcviku, supervizní výcvik. Pokud se koučink s klientem s psychickými potížemi nedaří, navrhujeme koučům postup „3× a řeš“ např. takto: Koučovací sezení – nastavení koučovací spolupráce, celkových cílů spolupráce a cíle sezení, prvních kroků. Koučovací sezení – reflexe pokroku s klientem, pokud klient nepokročil k cíli, komunikovat s klientem a příp. cíle reformulovat a nastavit nové akční kroky. Koučovací sezení – reflexe pokroku s klientem, pokud klient opět říká, že nepokročil k cíli, je vhodné vyhledat supervizora – psychoterapeuta či psychiatra či otevřít citlivě s klientem téma vhodnosti jiného typu odborné péče. Obecně lze koučům doporučit, pokud koučování klientovi nepřináší očekávané výsledky, klient se neustále obrací do minulosti, hovoří o potížích, diagnózách, nečiní akční kroky, které si sám definoval, nepostupuje ke svým cílům, které sám nastavil, a jeho potíže přetrvávají nebo se zhoršují, je vhodné s klientem reflektovat a zvážit další postup. Výše uvedené návrhy jsou otevřeny k diskuzi. Témata výhod a rizik koučování osob s psychickými potížemi jsou v koučovací literatuře popsány velmi obecně a vágně. Článek může sloužit jako podklad pro další diskuzi na tato témata napříč obory. Shrnutí a závěr Cílem článku je podnítit mezioborovou spolupráci, aby odborníci z oblasti koučování, psychoterapie a psychiatrie spolupracovali a vzájemně komunikovali ku prospěchu klientů. Přikládáme citaci z diskuze na téma článku s kolegy psychology a kouči: „Zajímavé téma, kterému se dlouhodobě věnuji jako kouč i terapeut v jedné osobě. Velmi podporuji mezioborovou kooperaci. Ale pořád se potkávám s mylnou interpretací koučinku u psychoterapeutů a s nedostatkem sebereflexe u koučů. Koučové si potřebují doplnit vzdělání v oboru psychoterapie a psychologie, a naopak terapeuti potřebují pochopit, že koučové opravdu „neradí“. Je škoda, že ty tábory jsou pořád na dvou „barikádách“ (17). LITERATURA 1. Whitmore J. Koučování. Praha: Management Press; 2009. 2. Silsbee D. Všímavý kouč. Praha: MAITREA; 2012. 3. Psychoterapeutické přístupy [on-line]. Praha: Česká asociace pro psychoterapii z.s. c2024. [cited 2024 Mar 24] Available from: https://www.czap.cz/psychoterapeuticke-pristupy. 4. Čas na psychoterapii [on-line]. Praha: Psychologie Dnes. c2024. [cited 2024 Mar 24] Available from: https://nakladatelstvi.portal.cz/casopisy/psychologie-dnes/97797/ cas-na-psychoterapii-aneb-kdyz-trapeni-neprechazi?fbclid=- IwAR1hlA0teK4O-Jx2ArE6FW9WzGvhUd2Zx71VhicjJTgHUDZWSAPuyjhpIDE. 5. Parma P. Umění koučovat. Praha: Alfa Publishing; 2006. 6. Cipro M. Psychoanalytické koučování. Praha: GRADA; 2015. 7. Bobek M, Peniška P. Práce s lidmi. Brno: NC PUBLISHING; 2008. 8. Suchý J, Náhlovský P. Koučování v manažerské praxi: klíč k pozitivním změnám a osobnímu růstu. Praha: Grada, 2007, 124 s. 9. Berg IK. Posílení rodiny. Praha: Portál; 2013. 10. Globální etický kodex pro kouče, mentory a supervizory [on-line]. Praha: EMCC Czechia & Slovakia, z. s.; c2024. [cited 2024 Jan 28]. Available from: https://www.emccczech.cz/ standardy-a-etika/eticky-kodex/. 11. Vybírají od žen desítky tisíc za pochybné rady… [on- -line]. Praha: Hospodářské noviny, c2024. [cited 2024 Mar 25] Available from: https://archiv.hn.cz/c1-67303830-bohyne-z-instagramu-ezokoucky-probouzi-vnitrni- -silu-zen-ale-i-jejich-penezenky?fbclid=IwAR2D5vAYlRkT2_ o3tSlhI4b3xZP_tkdydtG7-iJKck7AZNH-exRji7ugYJU. 12. Rosinski P. Coaching across cultures: New tools for leveraging national, corporate, and professional differences. London: Nicholas Brealey Publishing; 2003. 13. Duševní zdraví, Evropská rada, Rada Evropské unie, [on-line]. c2024. [cited 2024 Jun 14]. Available from: https://www. consilium.europa.eu/cs/policies/mental-health/. 14. Jacob YU. Exploring Boundaries of Existential Coaching. [on-line]. New School of Psychotherapy and Counselling, [cited 2024 Jun 14]. Available from: 2013 https://nspc.org. uk/_client/assets/nspc-theses/1/jacob_y_exploring_boundaries_to_existential_coaching.pdf. 15. Etický kodex ICF [on-line]. Praha: ICF ČR / International Coaching Federation Czech Republic, z. s.; c2024. [cited 2024 Jun 14]. Available from: https://www.coachfederation.cz/ eticky-kodex-icf. 16. Etický kodex Asociace integrativních koučů [on-line]. Ostrava: Asociace integrativních koučů, z. s.; c2024. [cited 2024 Jun 14]. Available from: https://www.asociacekoucu.com/wp- -content/uploads/2022/03/AIK_Eticky-kodex_v_03-2022.pdf. 17. Diskuse na téma „Jaké možnosti zajištění kvalitního koučinku…“ [on-line]. LinkedIn; c2024. [cited 2024 Jun 15]. Available from: https://www.linkedin.com/ feed/update/urn:li:activity:7206533868420509696/?- commentUrn=urn%3Ali%3Acomment%3 A(activity%3A7206533868420509696%2C7207730496590491648)&- dashCommentUrn=urn%3Ali%3Afsd_ comment%3 A(7207730496590491648%2Curn%3Ali%3Aactivity%3A7206533868420509696)&dashReplyUrn=urn%3Ali%3Afsd_comment%3 A(7207743483300696064%- 2Curn%3Ali%3Aactivity%3A7206533868420509696)&replyUrn=urn%3Ali%3Acomment%3 A(activity%3A7206533868420509696%2C7207743483300696064) Využíváme systém CrossRef. S články můžete snadno pracovat díky jednoznačnému identi kátoru DOI. S NÁMI SE NEZTRATÍTE Časopis je indexován v databázích Ebsco a EMCARE
RkJQdWJsaXNoZXIy NDA4Mjc=