Psychiatr. pro Praxi, 2003; 4: 186-188 [Pediatr. pro Praxi, 2003; 3: 149-151]

Proč a jak psát kazuistiku?

prof. MUDr. Vladimír Mihál CSc
Dětská klinika LF UP a FN Olomouc

Published: December 31, 2003  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Mihál V. Proč a jak psát kazuistiku? Psychiatr. praxi. 2003;4(4):186-188.

Dlouho jsem se chystal napsat tento článek, který ani v náznaku nemá ambice někomu něco radit, nebo dokonce někoho poučovat. Na nedávném setkání se svými studenty jsem se ujistil, že i toto elementární téma může vyvolat obrovský zájem, a byl jsem rád, že se mi podařilo upozornit na nenahraditelné místo kazuistického zpracování medicínského problému. Kazuistika je totiž jádrem medicínských znalostí a duší medicínského důvtipu. Je ale také -popelkou- mezi váženějšími formami lékařských prezentací, jakými jsou monografie, souhrnné referáty, randomizované vědecké studie a jiné. Často se však setkáváme i s jistým opovržením, že se jedná pouze o -obyčejnou- kazuistiku. Málokdo z nás si dnes uvědomuje, že na základě jednotlivých kazuistik byla objasněna například elementární funkce štítné žlázy, že bylo upozorněno na typické příznaky syndromu získané poruchy imunity (AIDS) nebo nemoci šílených krav. Kazuistiky jsou dnes neodmyslitelnou součástí obsahu většiny kvalitních světových časopisů. Stávají se zdrojem nových informací a mají i neodmyslitelnou vzdělávací funkci pro každého z nás. Když profesor Dušek přišel s novou formou praktické výuky patologie s tzv. -problem based learning-, vyvolal u mnohých studentů zvídavý zájem a posléze nadšené přijetí tohoto programu. Co většina z nás tehdy považovala za -revoluční- změnu, to věděl William Osler na počátku dvacátého století, kdy již tehdy formuloval pozoruhodnou myšlenku: -Nejlepší výuka medicíny je ta, která je vyučována samotným pacientem-.

Download citation

References

  1. Israel A. Case report: why, what, and how. Internat Pediatr 2000; 15: 44-50.
  2. Jenicek M. Clinical case reporting in evidence-based medicine. Butterworth-Heinemann 1999.
  3. Lewis M. How to write a case report. Resident and Staff Physician 1998; 44: 60-63.
  4. Meško D. Praktický kurz úspešnej prezentácie. Interná medicína 2003; 3: 59-61.
  5. Simpson RJ Jr, Griggs TR. Case report and medical progress. Persp Biol Med 1985; 28: 402-406. Go to original source... Go to PubMed...




Psychiatry for Practice

Madam, Sir,
please be aware that the website on which you intend to enter, not the general public because it contains technical information about medicines, including advertisements relating to medicinal products. This information and communication professionals are solely under §2 of the Act n.40/1995 Coll. Is active persons authorized to prescribe or supply (hereinafter expert).
Take note that if you are not an expert, you run the risk of danger to their health or the health of other persons, if you the obtained information improperly understood or interpreted, and especially advertising which may be part of this site, or whether you used it for self-diagnosis or medical treatment, whether in relation to each other in person or in relation to others.

I declare:

  1. that I have met the above instruction
  2. I'm an expert within the meaning of the Act n.40/1995 Coll. the regulation of advertising, as amended, and I am aware of the risks that would be a person other than the expert input to these sites exhibited


No

Yes

If your statement is not true, please be aware
that brings the risk of danger to their health or the health of others.