Psychiatr. praxi 2019; 20(S1e) [Pediatr. praxi 2018; 19(6): 317-321]

Game over aneb děti chycené v síti

MUDr. Bc. Daniela Zmeškalová, Ph.D.
Klinika psychiatrie, LF UP a FN Olomouc

Moderní technologie se staly běžnou součástí každodenního života a do dětských rukou se dostávají často již v kojeneckém období. Nadměrné používání chytrých telefonů, tabletů či počítačů s sebou nese negativní důsledky včetně rizika ohrožení zdravého vývoje a duševního zdraví (MKN-11 nově zařadila duševní poruchu Gaming disorder). Otázkou není, zda moderní technologie používat, či nepoužívat, ale kdy, jaká pravidla používání nastavit a jak být dítěti dobrým průvodcem. Od pediatrů se očekává, že budou včas rodiče a děti edukovat o možných rizicích digitálních technologií a preventivních opatřeních při možném rozvoji technologické závislosti – o tom, že je vhodné omezovat čas strávený u obrazovek, volit přiměřený obsah sledovaného materiálu a zajistit optimální způsoby rodičovské intervence.

Klíčová slova: digitální technologie, počítačové hry, závislost, internet

Game over – children caught in the net

Digital technologies have become a regular part of everyday life and children meet them already during infancy. Excessive use of smartphones, tablets or computers has negative consequences, including the risk of pathological development and causing mental health problems (gaming disorder is already described in ICD-11). There is no question whether children should or shouldn’t use modern technology, but when, and how to set the rules of use and how to be a good guide. Pediatricians are expected to know when and how to talk to families and children in order to reduce the potential risks of over-exploiting technology and to prevent the development of technological addiction – it is desirable to limit the screen time, to choose the appropriate content and to ensure optimal ways of parental intervention.

Keywords: digital technology, computer games, addiction, internet

Zveřejněno: 5. duben 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zmeškalová D. Game over aneb děti chycené v síti. Psychiatr. praxi. 2019;20(E-verze 1/19):.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Kabali HK, Irigoyen MM, Nunez-Davis R, et al. Exposure and use of mobile media devices by young children. Pediatrics. 2015; 136(6): 1044-1050. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Barr R. Memory constraints on infant learning from picture books, television, and touchscreens. Child Dev Perspect. 2013; 7(4): 205-210. Přejít k původnímu zdroji...
  3. DeLoache JS, Chiong C, Sherman K, et al. Do babies learn from baby media? Psychol Sci.2010; 21(11): 1570-1574. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Dayanim S, Namy LL. Infants learn baby signs from video. Child Dev. 2015; 86(3): 800-811. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Calvert SL, Richards MN, Kent CC. Personalized interactive characters for toddlers' learning of seriation from a video presentation. J Appl Dec Psychol. 2014; 35(3): 148-155. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Ma J., van den Heuvel M, Maguire J, et al. Is handheld screen time use associated with language delay in infants? In Proceedings of the Pediatric Academic Societies Meeting, San Francisco, CA, USA, 2017.
  7. Cheung CHM, Bedford R, Saez De Urabain IR, et al. Daily touchscreen use in infants and toddlers is associated with reduced sleep and delayed sleep onset. Scientific Reports [online]. 2017; 7:46104. [cit. 31-7-2018]. Dostupné z https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5390665/ Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. GlobalWebIndex Q2 2017. [online]. [cit. 31-7-2018]. Dostupné z https://blog.globalwebindex.com/chart-of-the-day/98-percent-of-gen-z-own-a-smartphone/
  9. Lenhart A. Teens, Social Media & Technology Overview 2015. Washington, DC: Pew Internet and American Life Project; 2015
  10. Felt LJ, Robb MB. Technology Addiction: Concern, Controversy, and Finding a Balance. San Francisco, CA: Common Sense Media; 2016. [online]. [cit. 31-7-2018]. Dostupné z https://www.commonsensemedia.org/research/technology-addiction-concern-controversy-and-finding-balance
  11. Liu M, Ming Q, Yi J, Wang X, Yao S. Screen Time on School Days and Risks for Psychiatric Symptoms and Self-Harm in Mainland Chinese Adolescents. Frontiers in Psychology. 2016; 7: 574. doi:10.3389/fpsyg.2016.00574. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. McPake J, Plowman L, Stephen C. The technologisation of childhood? Young children and technology in the home. Children and Society. 2010; 24(1): 63-74. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Weinstein A, Lejoyeux M. New developments on the neurobiological and pharmaco-genetic mechanisms underlying internet and videogame addiction. Am J Addict, 2015; 24: 117-125. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Raboch, J, Hrdlička M, Mohr P, et al. DSM-5: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe - Testcentrum, 2015.
  15. ICD 11 [online]. [cit. 31-7-2018]. - Dostupné z https://icd.who.int/browse11/l-m/en
  16. Golen RP, Ventura AK. What are mothers doing while feeding their infants? Exploring the prevalence of maternal distraction during infant feeding interactions. Early human development. 2015; 91(12): 787-791. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Radesky JS, Kistin CJ, Zuckerman B, et al. Patterns of mobile device use by caregivers and children during meals in fast food restaurants. Pediatrics, 2014; 133(4), 843-849. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Kildare CA, Middlemiss W. Impact of parents mobile device use on parent-child interaction. Computers in Human Behavior 2017; 75: 579-593. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Chotpitayasunondh V, Douglas KM. The effects of "phubbing" on social interaction. J Appl Soc Psychol. 2018; 48: 304-316. Přejít k původnímu zdroji...
  20. American Academy of Pediatrics Announces New Recommendations for Children's Media Use. [online]. [cit. 31-7-2018]. Dostupné z https://www.aap.org/en-us/about-the-aap/aap-press-room/Pages/American-Academy-of-Pediatrics-Announces-New-Recommendations-for-Childrens-Media-Use.aspx
  21. Chaudron S. et al. Rules of Engagement: Family Rules on Young Children's Access to and Use of Technologies. In: Danby S., Fleer M., Davidson C., Hatzigianni M. (eds) Digital Childhoods. International Perspectives on Early Childhood Education and Development. [online]. Vol 22. Springer, Singapore, 2018. [cit. 30-9-2018]. Dostupné z https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-981-10-6484-5_9
  22. Media time calculator. [online]. [cit. 31-7-2018]. Dostupné z https://www.healthychildren.org/English/media/Pages/default.aspx#calculator
  23. Family media plan. [online]. [cit. 31-7-2018]. Dostupné z www.healthychildren.org/MediaUsePlan




Psychiatrie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.