Psychiatr. praxi. 2012;13(1):38-41

Použití terapeutických dopisů ke zpracování traumatických emocí z dětství

prof.MUDr.Ján Praško, CSc., Aneta Sandoval, MUDr.Daniela Jelenová, MUDr.Dana Kamarádová, PhDr.Tomáš Divéky, doc.MUDr.Klára Látalová, Ph.D., MUDr.Zuzana Sigmundová, MUDr.Kristýna Vrbová
Klinika psychiatrie, LF UP a FN Olomouc

Psaní dopisů je zážitková psychoterapeutická technika, která pomáhá pacientům vyrovnat se se svými vztahy k důležitým osobám

z dětství. Sociální a interpersonální zkušenosti z dětství významně ovlivňují chování jedince v dospělém životě. Smyslem psaní dopisů

je prožít a pochopit vlastní pocity, zvládnout silnou emoční zkušenost, která souvisí se zraněními v dětství. Práce probíhá v bezpečné

atmosféře terapeutického vztahu, kde se pacient může naučit s těmito emocemi zacházet. Základní typy terapeutických dopisů jsou

čtyři: necenzurovaný dopis, empatický dopis z „druhého břehu“, dopis „dítěti“ blízké osoby a vizitka dospělého dospělému. Předkládáme

konkrétní příklady dopisů pacientů z naší více než 15leté praxe, kdy tuto techniku využíváme především u pacientů s poruchami

osobnosti, afektivními a úzkostnými poruchami.

Klíčová slova: emocionální schémata, terapeutické dopisy, propracování emočních stavů, kognitivně behaviorální terapie, úzkostné poruchy, deprese, poruchy osobnosti, traumatické zážitky z dětství

Using the therapeutic letters to emotional processing of traumatic emotions from childhood

The letter writing is a psychoterapeutic strategy, which can help to the patients to cope with the relationship to the significant people

from their childhood. The social and the interpersonal experience from the childhood significantly affect behavior of the individual

in the adult age. The purpose of writing letters is to experience and to understand their own feelings, to cope with strong emotional

experiences, which are related to the injuries in the childhood. The letter-writing process is carried out in a safe atmosphere of the therapeutic

relationship, where the patients can learn to deal with these emotions. The basic types of therapeutic letters are these four: not

censured letter, emphatic letter from the “other side”, the letter to the “inner child” of the significant person and the letter “visit-card”.

We present specific examples of the letters from our patients in last more than 15 years of our experience, when this technique is mainly

used in patients with personality disorders, affective and anxiety disorders.

personality disorders, traumatic experiences from childhood.

Keywords: emotional schemas, therapeutic letters, emotional processing, cognitive behavioral therapy, anxiety disorders, depression,

Zveřejněno: 3. leden 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Praško J, Sandoval A, Jelenová D, Kamarádová D, Divéky T, Látalová K, et al.. Použití terapeutických dopisů ke zpracování traumatických emocí z dětství. Psychiatr. praxi. 2012;13(1):38-41.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Chu JA. Psychological defense styles and childhood sexual abuse. Am J Psychiatry 2000; 157: 1707. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Greenberg LS. Integrating an emotion-focused approach to treatment into psychotherapy integration. J Psychotherapy Integration 2002; 12: 154-189. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Young JE, Klosko JS, Weishaar ME. Schema therapy: A practitioner's guide. Guilford Press, New York 2003.
  4. Mullen PE, Martin JL, Anderson JC, et al. The effect of child sexual abuse on social, interpersonal, and sexual function in adult life. British J Psychiatry 1994; 165: 35-47. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Young J. Cognitive therapy for personality disorders: A schema-focused approach. Sarasota FL: Professional Resource Exchange 1994: 201.
  6. Andrews G, Corry J, Slade T, et al. Child sexual abuse. In: Ezzati M, Lopez AD, Rodgers A a Murray CJL (eds): Comparative quantification of health risks: Global and regional attributable to selected major risk factors. Geneva: World Health Organization, 2004: 1851-1940.
  7. Fergusson DM, Lynskey MT, Horwood LJ. Prevalence of sexual abuse and factors associated with sexual abuse. J Amer Acad Child Adolesc Psychiatry 1996; 35: 1355-1364. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Woodward L, Fergusson DM, Horwood LJ, Risk factors and life processes associated with teenage pregnancy: Results of a prospective study from birth to 20 years. J Marr Family 2001; 63: 1170-1184. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Terr LC. Childhood traumas: an outline and overview. Am J Psychiatry 1991; 148: 10-20. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Chu JA, Dill DL. Dissociative symptoms in relation to childhood physical and sexual abuse. Am J Psychiatry 1990; 147: 887-892. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Chu JA, Frey LM, Ganzel BL, et al. Memories of Childhood Abuse: Dissociation, Amnesia, and Corroboration. Am J Psychiatry 1999; 156: 749-755. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Romans SE, Martin JL, Morris E, Herbison GP. Psychological defense styles in women who report childhood sexual abuse: a controlled community study. Am J Psychiatry 1999; 156: 1080-1085. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Praško J, Diveky T, Grambal A, et al. Dissociative seisures. Act Nerv Super Rediviva 2011; 52: in press.
  14. Terr LC. What happens to memories of early childhood trauma? J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 1988; 27: 96-104. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. McNally RJ, Perlman CA, Ristuccia CS, et al. Clinical characteristics of adults reporting repressed, recovered, or continuous memories of childhood sexual abuse. Journal of Consulting and Clinical Psychology 2006; 74: 237-242. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Arntz A, Weertman A. Treatment of childhood memories: theory and practice. Behav Res Ther. 1999; 37(8): 715-740. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Prasko J, Raszka M, Adamcova K, et al. Predicting the therapeutic response to cognitive behavioural therapy in patients with pharmacoresistant obsessive-compulsive disorder. Neuroendocrinol Lett 2009; 30(5): 615-623. Přejít na PubMed...
  18. Prasko J, Diveky T, Mozny P, Sigmundova Z. Therapeutic letters - changing the emotional schemas using writing letters to significant caregivers. Act Nerv Super Rediviva 2009; 51(3-4): 163-167.
  19. Zimmerman TS, Shepherd DS. Externalizing the problem of bulimia: Conversation, drawing, and letter writing in group therapy. J Systemic Therapies 1993; 12: 22-31. Přejít k původnímu zdroji...
  20. White M, Epson D. Narrative means to therapeutic ends. New York: Norton 1990.




Psychiatrie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.