Psychiatr. praxi 2015; 16(1e): e44-e57

Řízené objevování a sokratovský rozhovor v kognitivně behaviorální supervizi

Mgr. Jana Vyskočilová1, 2, prof. MUDr. Ján Praško Pavlov, CSc.2, 3
1 Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova v Praze
2 Klinika psychiatrie, FN LF a UP Olomouc
3 Odyssea – Mezinárodní institut KBT

Supervize sestává se systematické spolupráce supervizora se supervizantem, která je vedena jako dialog bezpečným, otevřeným a objevným způsobem. Supervize v kognitivně behaviorální terapii je založena na stejných principech jako terapie. K objevování souvislostí používá supervizor řízené dotazování, ve kterém si supervizant může sám uvědomit i to, na co dříve nepomyslel, a jeho pochopení pacienta se prohlubuje a případně se může zásadně změnit. Během vedení rozhovoru pomáhá supervizor supervizantovi pomocí otázek porozumět širším souvislostem konceptualizace případů, ujasnit si přiměřené postupy v léčbě a uvědomit si přenosové i protipřenosové fenomény. V článku je demonstrováno několik rozhovorů supervizora se supervizanty při supervizních sezení s užitím Sokratovského rozhovoru.

Klíčová slova: supervize, kognitivně behaviorální terapie, řízené objevování, sokratovský rozhovor

Guided discovery in cognitive behavioral supervision

Supervision consists of systematic cooperation of the supervisor with supervisee, which is conducted as a dialogue in a safe, open and discoveryprocess. Supervision in cognitive behavioral therapy is based on the same principles as a CBT therapy. The supervisor uses guideddiscovery to map the context and relations in which supervisee may realize that previous understanding of the patient expands, deepensand sometimes may be changed dramatically. During the interview the supervisor helps supervisee by asking questions to understand thewider context of conceptualizing cases to clarify the appropriate treatment procedures and realize transference and countertransferencephenomena. In this article we demonstrate leadership in several interviews of supervisor and supervisees by using Socratic dialogue.

Keywords: supervision, cognitive behavioral therapy, guided discovery, socratic dialogue

Zveřejněno: 1. srpen 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vyskočilová J, Praško Pavlov J. Řízené objevování a sokratovský rozhovor v kognitivně behaviorální supervizi. Psychiatr. praxi. 2015;16(E-verze 1/15):e44-57.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Armstrong PV & Freeston MH: Conceptualising and formulating cognitive therapy supervision. In: Bruch M, Bond FW: Beyond Diagnosis. Case Formulation Approaches in CBT. Wiley, Chichester 2003: 349-371.
  2. Beck AT, Laude R, Bohnert M. Ideation components of anxiety neurosis. Arch Gen Psychiatry 1974; 31: 319-325. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Beck AT, Rush AJ, Shaw BF, Emery G. Cognitive therapy of depression. Guilford Press, New York, 1979.
  4. Beck JS, Sarnat JE, Barenstein V: Psychotherapy-based approaches to supervision. In: Falender CA, Shafranske EP (eds): Casebook for Clinical Supervision. American Psychiatric Association, Washington 2008: 57-96. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Bennett-Levy J. Therapist skills: a cognitive model of their acquisition and refinement. Behavioural and Cognitive Psychotherap 2006; 34: 57-78. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Bohm D. On dialogue. New York: Routledge 1996.
  7. Buber M. Já a Ty. Ve Votobii vyd. 1. Olomouc: Votobia, 1995.
  8. Davidson K. Cognitive Therapy for Personality Disorders. A Guide for Clinicians. 2nd ed. Routledge, New York 2008. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Dewey J. How We Think: a restatement of relation of reflective thinking to the educative progress. 2nd Ed. D. C. Heath and Company, 1933.
  10. Ellis A. Reason and emotion in psychotherapy. New York, Lyle Stuart 1962.
  11. Friedman M. The Existential and the Interpersonal: Ludwig Binswanger and Harry Stack Sullivan Journal of Humanistic Psychology 2000; 40(1): 108-129. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Gantt EE. Levinas, Psychotherapy, and the Ethics of Suffering. Journal of Humanistic Psychology 2000; 40(1): 9-28. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Greenberg LS. Emotion in the relationship in emotion focused therapy. In: Gilbert P and Leahy RL (Eds.), The Therapeutic Relationship in the Cognitive-Behavioural Psychotherapies (pp. 43-62). London: Routledge, 2007.
  14. Hegel GWF. Dějiny filosofie 2, ČSAV, Praha 1965: 41-42.
  15. Kanakis IN. Theoretische und empirische Untersuchungen zur Wirksamkeit der sokratischen Lehrstrategie, Inauguraldissertation zur Erlangung des Grades eines Dr. phil. an der Fakultät für Sozial- und Verhaltenswissenschaften der Universität Heidelberg, Karlsruhe, 1984: 43-44.
  16. Kolář Z, Šikulová R. Vyučování jako dialog. Praha 2007.
  17. Linehan MM, McGhee DE. A cognitive-behavioral model of supervision with individual and group component. In: Greben SE and Ruskin R (eds): Clinical Perspectives on Psychotherapy Supervision. American Psychiatric Press, Inc. Washington DC 1994: 165-188.
  18. Nelson L. Ausgewählte Schriften, Frankfurt am Main: dipa-Verl., 1992.
  19. Padesky C. Socratic questioning: changing minds or guided discovery. Keynot address at the EABCT Congress, London, September 24 1993.
  20. Patočka J. Péče o duši II, Praha: OIKOYMENH, 1999: 149-355.
  21. Patočka J, Sókratés: přednášky z antické filosofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991.
  22. Patterson CH: Empathy, warmth, and genuineness in psychotherapy: a review of reviews. Psychotherapy 1984; 21: 431-438. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Persons JB. The Case Formulation Approach to Cognitive-Behavior Therapy. Guilford Press 2008.
  24. Prasko J, Vyskocilova J, Slepecky M, Novotny M. Principles of supervision in cognitive behavioural therapy. Biomed Pap 2011b; 155:XX. DOI 10.5507/bp.2011.022. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Praško J, Možný P, Šlepecký M (eds.). Kognitivně behaviorální terapie u psychických poruch. Triton, Praha 2007.
  26. Prasko J, Vyskocilova J, Mozny P, Novotny M, Slepecky M. Therapist and supervisor competencies in cognitive behavioural therapy. Neuroendocrinology Letters 2011a; 32(6): 101-109. Přejít na PubMed...
  27. Praško J, Vyskočilová J. Countertransference in cognitive behavioral supervision. Activitas Nervosa Superior Rediviva 2010; 52(4): 251-260.
  28. Rogers CR. On Becoming a Person: A Therapist's View of Psychotherapy. London: Constable and Company. 1967.
  29. Teasdale J. Metacognitions, mindfullness, and the modification of mood disorder. Clinical Psychology and Psychotherapy Clin Psychological Psychotherapy 1999; 6: 146-155. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Thwaites R & Bennett-Levy J. Conceptualizing Empathy in Cognitive Behaviour Therapy: Making the Implicit Explicit. Behavioural and Cognitive Psychotherapy 2007; 35: 591-612. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Jana Vyskocilova, Jan Prasko. Empathy in cognitive behavioral therapy and supervision. Act Nerv Super Rediviva 2011; 53(2): 72-83.
  32. Vyskočilová J: Proces supervize ve výcviku v kognitivně behaviorální terapii a očekávání supervizorů a supervizantů od supervize. Fakulta humanitních studií, Katedra Řízení a supervize, Karlova Univerzita, Praha 2012.
  33. Xenofón: Vzpomínky na Sókrata. Praha: Svoboda 1972.
  34. Fairburn CG and Cooper Z. Therapist competence, therapy quality, and therapist training. Behav Res Ther 2011; 49(6-7): 373-378. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  35. Rakovshik SG and McManus F: Establishing evidence-based training in cognitive behavioral therapy: a review of current empirical findings and theoretical guidance. Clinical Psychology Review. 2010; 30: 496-516. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  36. Beidas RS, Kendall PC. Training Therapists in Evidence-Based Practice: A Critical Review of Studies From a Systems-Contextual Perspective. Clin Psychol (New York). 2010; 17(1): 1-30. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...




Psychiatrie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.