Psychiatr. praxi 2016; 17(2e) [Pediatr. praxi. 2016;17(1):16-21]

ADHD ve světle současné psychiatrie a klinické praxe

doc. MUDr. Libuše Stárková, CSc.
Psychomed s. r. o. a PK FN Olomouc

Hlavním cílem článku je seznámit pediatry s aktuálním pohledem na klinický obraz, epidemiologii, patofyziologii, diagnostiku a terapeutické přístupy k ADHD. Vycházíme z poznatků o této nemoci, jak je uvádí DSM 5, revidovaný diagnostický klasifikační systém duševních poruch, vypracovaný APA (Americká Psychiatrická Asociace). ADHD je nyní vnímána jako neurovývojová porucha, která sice začíná v dětství, ale u více než poloviny případů pokračuje do dospělého věku, kde může být zdrojem následných emočních, vztahových nebo sociálních problémů. Hyperaktivita je obvykle prvním příznakem už v časném věku, důsledky závažného deficitu pozornosti se projeví především až ve škole, i když je porucha pozornosti od počátku trvalou součástí klinického obrazu. Komorbidita komplikuje diagnostický proces. Léčba může přispět k harmonizaci osobnostního rozvoje, budování sebeúcty a lepší socializaci v dospělosti.

Klíčová slova: ADHD, klinický obraz, patofyziologie, diagnostika, léčba

Assessment of quality of life in patients with schizophrenia

Main aim of this article is to inform pediatrists about our actual view on the clinical picture, epidemiology, pathophysiology and diagnosticprocedures of ADHD and about the therapeutic approaches to this disorder. According to DSM 5, revised diagnostic and statistical manual of mental disorders, we accept ADHD as a neurodevelopmental disorder with common onset in childhood and lifelong duration in at least at halfof the patients. ADHD can be result in various consequent problems in adult life e.g. emotional, relational or social. Hyperactivity is often thefirst symptom in early childhood, severe inattention with some consequences in academic performance is usually observed at basic schoollevel. Comorbidity complicates diagnostic process. Proper therapy can help to harmonize the development of personality, to build self-esteemand to improve socialization in adulthood.

Keywords: ADHD, clinical picture, pathophysiology, diagnostic process, therapy

Zveřejněno: 1. září 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Stárková L. ADHD ve světle současné psychiatrie a klinické praxe. Psychiatr. praxi. 2016;17(E-verze 2/16):.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition DSM 5, APA, June 2013: 947 s.
  2. Sadock BJ, Sadock VA. Kaplan and Sadock's Synopsis od Psychiatry. Behavioral Sciences/Clinical Psychiatry. Ninth edition. Philadelphia, Lippincott Williams and Wilkins 2003: 1460 p.
  3. Fiala A, Drtílková I. Perspektivní možnosti využití sTMS v léčbě ADHD. Čs. Psychiat, 2015; 111(4): 180-184.
  4. Shaw P, Eckstrand K, Sharp W, Blumenthal J, Lerch JP, Greenstein D, et al. Attention-deficit /hyperactivity disorder is characterized by a delay in cortical maturations. Prod Natl Acad Sci USA 2007; 104(49): 19649-19654. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Liew Z, Ritz B, et al. Attention Deficit/Hyperactivity Disorder and Childhood Autism in Association with Prenatal Exposure to Perfluoroalkyl Substances. Environ Health Perspect. 2015; 123(4): 367-373. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Snyder MS, Rugino TA, Hornig M, Stein MA. Integration of an EEG biomarker with a clinician's ADHD evalution. Brain and Behavior, 2015; 5(4): 1-17. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Nigg J. Attention-deficit/hyperactivity disordes and adverse health outcomes. Psychol Rev. 2013; 33(2): 215-228. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Miodovnik A, Harstad E, Sideridis G, Huntington N. Timing of the Diagnosis od Attention Deficit/Hyperactivity Disorder and Autism Spectrum Disorder. SOURCE:http://bit.ly/1QcyqYo. Pediatrics 2015. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Cortese S, Bernardina BD, Mouren M Ch. Attention Deficit /Hyperactivity Disordes and Binge Eating. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1753-4887.2007.tb00318.x 404-411. First published online 1 September 2007.
  10. Horrigan JP, Kohli RR. The impact of IQ on the timely diagnosis of ADHD. Poster and abstracts of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry 47th, Annual Meeting: October 24-29, 2000, New York, NY.
  11. Prasad S, et al. A multi-centre, randomised, open-label study of atomoxetine with standard current therapy in UK children and adolescents with ADHD. Curr Med Res Opin, 2007; 23(2): 379-394. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Taylor JF. Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti. Rádce pro děti s ADHD a ADD. Praha: Portál 2012: 124 s.




Psychiatrie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.