Psychiatr. praxi 2016; 17(2e) [Pediatr. praxi. 2016;17(1):16-21]
Hlavním cílem článku je seznámit pediatry s aktuálním pohledem na klinický obraz, epidemiologii, patofyziologii, diagnostiku a terapeutické přístupy k ADHD. Vycházíme z poznatků o této nemoci, jak je uvádí DSM 5, revidovaný diagnostický klasifikační systém duševních poruch, vypracovaný APA (Americká Psychiatrická Asociace). ADHD je nyní vnímána jako neurovývojová porucha, která sice začíná v dětství, ale u více než poloviny případů pokračuje do dospělého věku, kde může být zdrojem následných emočních, vztahových nebo sociálních problémů. Hyperaktivita je obvykle prvním příznakem už v časném věku, důsledky závažného deficitu pozornosti se projeví především až ve škole, i když je porucha pozornosti od počátku trvalou součástí klinického obrazu. Komorbidita komplikuje diagnostický proces. Léčba může přispět k harmonizaci osobnostního rozvoje, budování sebeúcty a lepší socializaci v dospělosti.
Main aim of this article is to inform pediatrists about our actual view on the clinical picture, epidemiology, pathophysiology and diagnosticprocedures of ADHD and about the therapeutic approaches to this disorder. According to DSM 5, revised diagnostic and statistical manual of mental disorders, we accept ADHD as a neurodevelopmental disorder with common onset in childhood and lifelong duration in at least at halfof the patients. ADHD can be result in various consequent problems in adult life e.g. emotional, relational or social. Hyperactivity is often thefirst symptom in early childhood, severe inattention with some consequences in academic performance is usually observed at basic schoollevel. Comorbidity complicates diagnostic process. Proper therapy can help to harmonize the development of personality, to build self-esteemand to improve socialization in adulthood.
Zveřejněno: 1. září 2016 Zobrazit citaci