Psychiatr. praxi. 2025;26(3):197-201 | DOI: 10.36290/psy.2025.032

Emoční poruchy v dospívání II - z pohledu klinického psychologa

PhDr. Veronika Buchtová
Dětská psychiatrická nemocnice Velká Bíteš

V psychiatrické praxi se poměrně často diagnostikuje u dospívajících dívek smíšená porucha chování a emocí.

Představíme diferenciální diagnostiku poruch chování a emocí v pubertě u disharmonicky se vyvíjející pacientky a návrhy opatření (při posouzení osobnostních, sociálních a výchovných prekurzorů potíží).

Klíčová slova: porucha chování a emocí, duševní zdraví adolescentů, vývojové trauma, attachmentové chování, psychoanalytické poradenství, covid-19 posttraumatická společnost.

Emotional disorders in adolescence II - from the perspective of a clinical psychologist

In psychiatric practice behavioral and emotional disorders are relatively often diagnosed in adolescent girls. We present the differential diagnosis of behavioral and emotional disorders in early adolescence in disharmoniously developing patient and treatment plan (based on consideration of personality, social, and up-bringing precursors of difficulties).

Keywords: behavioral and emotional disorders, adolescent mental health, developmental trauma symptoms, attachment behaviour, psychoanalytic counseling, post-traumatic COVID society.

Přijato: 15. říjen 2025; Zveřejněno: 6. listopad 2025  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Buchtová V. Emoční poruchy v dospívání II - z pohledu klinického psychologa. Psychiatr. praxi. 2025;26(3):197-201. doi: 10.36290/psy.2025.032.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Altman Z. Test apercepce ruky v psychodiagnostické praxi. Nové možnosti vyhodnocování. Praha: Testcentrum. Hogrefe; 2016.
  2. Barnhill, WJ. Psychické poruchy - kazuistiky. Bratislava: Vydavatelstvo - F. 2015.
  3. Cattel RB, Balcar K. Osobnostní dotazník pro mládež. 2. přepracované vydání. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy; 1986.
  4. Polák A, Obuch I. Komprehenzivní systém J.E. Exnera, Jr. Standardizovaný přístup k vyhodnocování Rorschachovy metody. Praha: Hogrefe-Testcentrum; 2011.
  5. Farková M. Dospělost a její variabilita. Praha: Grada Publishing; 2009.
  6. Glajchová A. Zranitelnost lékařské profese jako důsledek rostoucí autonomie pacientů. Plzeň: FF Západočeská univerzita, Lidé města. Urban People. 2016. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Jochmannová L. Trauma u dětí. Kategorie, projevy a specifika odborné péče. Praha: Grada; 2021.
  8. Kohut H. The analysis of the Self. Chicago: The university of Chicago; 2009.
  9. Kopřivová M, Růžičková I, Šebek M, et al. Dospívání v zrcadle současnosti i minulosti. Revue pro psychoanalytickou psychoterapii a psychoanalýzu. XXVI. Zima 2. 2024.
  10. Kreisman JJ, Straus H. Nenávidím tě, neopouštěj mě. Zvládání hraniční poruchy osobnosti. Praha: Portál; 2017.
  11. Krejčířová D, Boschek P, Dan J. Wechslerova inteligenční škála pro děti, III. revize. Praha: Testcentrum; 2002.
  12. Macek P. Adolescence. Praha: Portál; 2003.
  13. Macek P, Lacinová L. Vztahy v dospívání. Brno: FSS MU, Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny, Nakladatelství Barrister Principal, spol. s.r.o.; 2006.
  14. Matějček Z, Říčan P. Dotazník rodičovského jednání a postojů pro adolescenty. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy; 1983.




Psychiatrie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.