Psychiatr. praxi. 2011;12(4):175-177

Ambivalence v dlouhodobě neuspokojivém partnerském vztahu a inspirace v adiktologii

Mgr.Roman Pešek
Psychosomatická klinika, Patočkova 3, Praha

Arkáda, sociálně psychologické centrum, Písek

Apla, asociace pomáhající lidem s autismem, Praha

Článek se zabývá modelem a metodou pro psychoterapeutickou práci s klienty, u nichž se objevuje významný problém ambivalence

v jejich dlouhodobě neuspokojivém partnerském vztahu. Jako rámec pro uchopení této problematiky je nabízen teoretický model vývoje

motivace ke změně, který se často využívá v adiktologii. Následně je představena metoda, kterou lze po určité modifikaci aplikovat pro

orientační zjišťování míry ambivalence a pro zvýšení kognitivního náhledu na jednotlivé aspekty prožívané ambivalence. Uváděný model

a metoda jsou v současnosti hypotézami vytvořenými na základě několika omezených terapeutických zkušeností, proto je potřebné je

podrobit kritice a následně otestovat v praxi pomocí vhodné metodiky.

Klíčová slova: partnerský vztah, ambivalence, fáze prožívání, motivace, rozchod, adiktologie, kognitivně behaviorální terapie

Ambivalence within long-term unsatisfactory partner relationship and inspiration in adictology

The paper focuses on a model and a psychotherapeutic method for clients with a significant problem regarding long-term ambivalence

within their partner relationship. A model of a motivation to change one’s behaviour, frequently used in Adictology, is offered as a theoretical

framework for understanding this issue. After a method is presented – the method could be used, after particular modification, for

the assessment of ambivalence and for the improvement of cognitive outlooks at various aspects of ambivalence. At present, mentioned

model and method are only hypothesis based on a limited amount of therapeutic experiences. Therefore, a critique is needed as well as

further testing by means of a suitable methodology in practise.

therapy.

Keywords: partner relationship, ambivalence, stages of feeling, motivation, breaking-up a relationship, adictology, cognitive behavioral

Zveřejněno: 22. říjen 2011  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Pešek R. Ambivalence v dlouhodobě neuspokojivém partnerském vztahu a inspirace v adiktologii. Psychiatr. praxi. 2011;12(4):175-177.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Zehnal O. KBT u domácího násilí. Kroměříž: Prezentace v rámci České konference kognitivně behaviorální terapie 2010.
  2. Prochaska J, DiClemente C. Stages and processes of selfchange of smoking: Toward an integrative model of change. Journal of Consulting and Clinical Psychology 1983; 51: 390-395. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Prochaska J, DiClemente C. Towards a comprehensive model of change. Uvedeno v Miller W, Heather N (Eds.) Treating addictive behaviours: Process of change. New York: Plenum Press 1986. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Miller WR, Rollnick S. Motivational interviewing: Preparing people to change addictive behaviour. New York: Pergamon Press 1991.
  5. Miller WR, Rollnick S. Motivační rozhovory. Tišnov: SCAN 2003.
  6. Bečka J, Pešek R. Motivační rozhovory (nejen) u závislých. Kroměříž: Workshop v rámci České konference kognitivněbehaviorální terapie 2006.




Psychiatrie pro praxi

Vážená paní, pane,
upozorňujeme Vás, že webové stránky, na které hodláte vstoupit, nejsou určeny široké veřejnosti, neboť obsahují odborné informace o léčivých přípravcích, včetně reklamních sdělení, vztahující se k léčivým přípravkům. Tyto informace a sdělení jsou určena výhradně odborníkům dle §2a zákona č.40/1995 Sb., tedy osobám oprávněným léčivé přípravky předepisovat nebo vydávat (dále jen odborník).
Vezměte v potaz, že nejste-li odborník, vystavujete se riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob, pokud byste získané informace nesprávně pochopil(a) či interpretoval(a), a to zejména reklamní sdělení, která mohou být součástí těchto stránek, či je využil(a) pro stanovení vlastní diagnózy nebo léčebného postupu, ať už ve vztahu k sobě osobně nebo ve vztahu k dalším osobám.

Prohlašuji:

  1. že jsem se s výše uvedeným poučením seznámil(a),
  2. že jsem odborníkem ve smyslu zákona č.40/1995 Sb. o regulaci reklamy v platném znění a jsem si vědom(a) rizik, kterým by se jiná osoba než odborník vstupem na tyto stránky vystavovala.


Ne

Ano

Pokud vaše prohlášení není pravdivé, upozorňujeme Vás,
že se vystavujete riziku ohrožení svého zdraví, popřípadě i zdraví dalších osob.